Οι 300 στρατόγκαβλοι(;)

Αφορμή είναι η επερχόμενη ταινία για τους 300 Σπαρτιάτες, που βασίζεται στο κόμικ του Φρανκ -Sin City- Μίλλερ, να ξεσπάσει για άλλη μια φορά, μετά τον Μέγα Αλέξανδρο του Όλιβερ Στόουν, ο συνήθης εμφύλιος σπαραγμός για μερικά από τα πιο πολυσυζητημένα κι αμφιλεγόμενα σημεία της ιστορίας μας. Μεταφέρω από το φόρουμ του metafysiko.gr μια πολύ ενδιαφέρουσα δημοσίευση για το ρόλο των Σπαρτιατών στην αρχαία Ελλάδα και την μετέπειτα υπερβολική οσιοποίησή τους, κάτι που κάνει τους παλιούς διαξιφισμούς για τον «ιμπεριαλιστή» Μέγα Αλέξανδρο απλές ασκήσεις ύφους. Να σημειώσω πως για πολλοστή φορά είναι κρίμα που σε τέτοιες ιστοσελίδες, όπως η πηγή του κειμένου, βρίσκουν τόσο εύκολο βήμα οι συνήθεις ρήτορες ακροδεξιοί/νεοναζί/μαλακοπίτουρες, κάτι που είναι τροχοπέδη για την περαιτέρω ανάπτυξη αυτών των ιστοσελίδων και το συνολικό μαρκάρισμά τους ως (κρυπτο)φασιστικές να γίνεται πλέον συνήθης λόγος για την απαξίωσή τους. Είναι πολύ κρίμα ξαναλέω, και δεν αστειεύομαι (γνωρίζουν κάποιοι από κει που διαβάζουν το ιστολόγιο μου τι εννοώ). Κατά τα άλλα, διαβάστε την παρακάτω παράθεση και μετά αναρωτηθείτε σοβαρά αν η πράξη του Λεωνίδα και των 300, αρκεί να «καθαρίσει» το όνομα της Σπάρτης.

Λίγο μετά τις Θερμοπύλες λοιπόν (και τη Σαλαμίνα και τις Πλαταιές) ξεκινά ο Πελοποννησιακός πόλεμος.
Και τότε οι Σπαρτιάτες συμμαχούν με τους Πέρσες (!) προκειμένου να γονατίσουν τους Αθηναίους.
Κατά την διάρκεια αυτού του πολέμου οι ήρωες των Θερμοπυλών :

Ρημάζουν τις Πλαταιές -Έτος 427 πΧ .
Οι Σπαρτιάτες περνούν τους Πλαταιείς έναν – έναν από λεπίδι. Πριν τους σφάξουν τους ρωτούσαν <<τι έκανες προς όφελος της Σπάρτης σ` αυτόν το πόλεμο;>> (=τον Πελοποννησιακό)
Όλοι οι Πλαταιείς έμειναν σιωπηλοί. Όλοι σφάχτηκαν. Τα γυναικόπαιδα πουλήθηκαν δούλοι.
Πηγές:
Παυσανίας, Βοιωτικά , 1, 4,
Ξενοφών, Ελληνικά, Γ’, 68
και βέβαια και ο Θουκιδίδης που γράφει ότι οι Σπαρτιάτες «απάγοντες απέκτεινον (τους Πλαταιείς) και εξαίρετον εποίησαν ουδένα»

Στους Αιγός Ποταμούς σφάζουν 4.000 άοπλους αιχμαλώτους Αθηναίους- Έτος 405 π.Χ.

Πηγές:
Ξενοφών Ελληνικά Β΄, 1
Πλούταρχος, Βίοι παράλληλοι, Λύσανδρος -Σύλλας
και βέβαια Παυσανίας , Βοιωτικά, 32, 9 :
«Αυτά ήταν όσα δόξασαν τον Λύσανδρο, άλλα τόσα όμως τον ντροπιάζουν ‘ στους Αιγός Ποταμούς ο Λύσανδρος σκότωσε τον Αθηναίο στρατηγό Φιλοκλή και τέσσερις περίπου χιλιάδες Αθηναίους αιχμαλώτους και δεν επέτρεψε να ταφούν


Έτος 416 πΧ
Οι Σπαρτιάτες κυριεύουν τις Υσιές και σφάζουν όλους τους κατοίκους. Ολους, και τα γυναικόπαιδα!
Διόδωρος Σικελιώτης ,ΧΙΙ, 81,1


Έτος 405 πΧ
Κυριεύουν την Μικρασιατική Ιασό που είναι σύμμαχος των Αθηνών. Σφάζουν όλους τους άνδρες και πουλάνε ως δούλους τα γυναικόπαιδα στον Πέρση (!) στρατηγό Τισσαφέρνη


Θουκιδίδης, VIII, 28
«Οι Πελοποννήσιοι , εξάλλου, σάλπαραν χαράματα από την Τειχιούσα….
…Όταν έφτασαν εκεί , πήγε και τους βρήκε ο Τισσαφέρνης με το στρατό του και τους έπεισε να κινηθούν εναντίον της Ιάσου, που την κρατούσε ο εχθρός του , ο Αμόργης. Χτύπησαν ξαφνικά την Ίασο και την κατέλαβαν, μιά και κανείς δεν περίμενε να φτάσουν εκεί άλλα καράβια εκτός από αθηναϊκά….
…Την πόλη την παρέδωσαν στον Τισσαφέρνη, καθώς και όλους τους αιχμαλώτους, δούλους και ελεύθερους, με την συμφωνία να πάρουν γιά τον καθένα τους ένα δαρεικό στατήρα… »


Διόδωρος Σικελιώτης,, ΧΙΙΙ, 104, 7
«Ο Λύσανδρος έπλευσε με τα περισσότερα πλοία στην Ιασό της Καρίας και την κατέλαβε με έφοδο, διότι ήταν σύμμαχος των Αθηναίων, τους οκτακόσιους άνδρες της πόλης τους έσφαξε όλους, πούλησε τα γυναικόπαιδα ως λάφυρα πολέμου και ισοπέδωσε την πόλη.»


Τα ίδια έκαναν και στις Κεδρείες της Μ. Ασίας ,
Ξενοφών, Ελληνικά, Β’, 1, 15


427 πΧ οι Σπαρτιάτες σβήνουν απ` το χάρτη την Τραχίνα
Λεξικό της Ελληνικής αρχαιολογίας, του Αλέξανδρου Ραγκαβή , Β΄ Τόμος , σελίδα 1.382 .

Και το πράγμα δεν τελειώνει εδώ!
Μετά τον Πελοποννησιακό πόλεμο , οι Σπαρτιάτες ήταν οι πρώτοι που χρησιμοποίησαν Γαλάτες (=Κέλτες) μισθοφόρους στον πόλεμο τους με τους Θηβαίους. Συνετέλεσαν έτσι στο να γνωρίσουν οι Γαλάτες την Ελλάδα και να τους ανοίξει η όρεξη γιά την εισβολή του 279 π.Χ. και τους επόμενους ελληνογαλατικούς πολέμους. Αρχικά κλήθηκαν 50 Γαλάτες ιππείς (δηλ. 150 γιά όσους γνωρίζουν το τρόπο που πολεμούσαν οι Γαλατες ιππείς, την Τριμαρκισία.). Και στη συνέχεια άλλοι 2,000 (Peter Berresford Ellis, Kέλτες και ΄Ελληνες , σελ .58. ) που πολέμησαν στις σπαρτιατικές γραμμές γενναιότατα και με τρόπο αξιομνημόνευτο (Ξενοφώντος , Ελληνικά ,Ζ, 1, 20-21 )


«Με το που έγιναν αυτά, κατέπλευσε η βοήθεια του Διονυσίου προς Λακεδαιμονίους, που ήταν πάνω από είκοσι τριήρεις, που κουβαλούσαν πενήντα περίπου Κέλτες (=Γαλάτες ) και Ίβηρες.
Ξενοφώντος , Ελληνικά Ζ , 1, 20

___________________________________________

Συμπλήρωμα: η πραγματική δύναμη των Ελλήνων στη μάχη των Θερμοπυλών, κατά τον Ηρόδοτο

Σπαρτιάτες: 300
Μαντινείς:
500
Τεγεάτες:
500
Ορχομένιοι (αρκάδες): 120
Άλλοι Αρκάδες:
1,000
Κορίνθιοι:
400
Φλείοι:
200
Μυκηναίοι: 80
Θεσπιείς:
700
Θηβαίοι: 400
Φωκαείς και Οπούντιοι Λοκροί:
1,000
Συνολικές Δυνάμεις: 5,200 στρατιώτες

Αυτά σύμφωνα με τον Ηρόδοτο, βιβλίο Ζ, παράγραφος 202

___________________________________________

Κλείνοντας εδώ την παράθεση, να πω την προσωπική μου άποψη. Όλοι οι λαοί έχουν τις μαύρες στιγμές τους και το να υπερτονίζονται «αρετές» προκειμένου να αποκρυβούν τα ελαττώματά τους, είναι η μεγαλύτερη παραχάραξη για την ιστορία μας. Ειδικά όταν αυτές οι συγκεκριμένες «αρετές» προωθούνται από άγριο μεγαλοϊδεατισμό και άκρατη ακροδεξιά/νεοναζιστική ρητορεία, τότε να μην απορούν πολλοί – και ειδικά οι φίλτατοι και περήφανοι Λάκωνες – που τονίζουμε εδώ και τις σκοτεινές σελίδες της ιστορίας τους. Επαναλαμβάνω, όλοι έχουμε τις μαύρες σελίδες μας και δεν είναι ντροπή να τις παραδεχτούμε. Ντροπή είναι να τις κρύβουμε, αλλιώς αν δεν θέλουμε να μάθουμε από τα λάθη μας, πατριώτες δεν είμαστε σε τελική ανάλυση.

32 σκέψεις σχετικά με το “Οι 300 στρατόγκαβλοι(;)

  1. Μα, γι’ αυτό ακριβώς οι Λακεδαιμόνιοι αποτελούν την ονείρωξη όλων των νεοναζί απανταχού γης. (Στρατιωτική οργάνωση, αυστηρή πειθαρχία και όσα αναφέρεις.)

    Να θυμίσω ότι κι οι Αθηναίοι δεν υστερούσαν και πολύ (βλ. Μήλος). Άλλωστε, αυτές ήταν (και είναι…) κοινές πρακτικές στους πολέμους απανταχού γης (πάλι).

    Γι΄αυτά αρχίζουμε και μιλάμε σιγά-σιγά εμείς οι «ψευτοκουλουριαραίοι», τα «τσιράκια της παγκοσμιοποίησης», οι «κρυφοσιωνιστές» κ.τ.λ. Για τα άλλα (βυζάντιο, επανάσταση, μακεδονικός αγώνας κ.τ.λ.), πότε θα μιλήσουμε — ή μάλλον, ποιος θα μας ακούσει;

  2. Εγώ πάντως, παρέθεσα όλα αυτά τα δεδομένα για να μην μας ζαλίζουν άλλο τον έρωτα οι (κρυπτο/φανεροί)νεοναζί με τον Λεωνίδα. Μόνο μία ηρωική πράξη σαν του Λεωνίδα, δεν αθωώνει, δεν δικαιολογεί ούτε κι ωραιοποιεί κατάμαυρες σελίδες της ιστορίας μας.

  3. Ο Αλέξανδρος κατηγορεί ανοιχτά τους Σπαρτιάτες ότι χρηματίζονται για να τον ανατρέψουν, σε επιστολή του στον Δαρείο:

    Οἱ ὑμέτεροι πρόγονοι ἐλθόντες εἰς Μακεδονίαν καὶ εἰς τὴν ἄλλην Ἑλλάδα κακῶς ἐποίησαν ἡμᾶς οὐδὲν προηδικημένοι. ἐγὼ δὲ τῶν Ἑλλήνων ἡγεμὼν κατασταθεὶς καὶ τιμωρήσασθαι βουλόμενος Πέρσας διέβην ἐς τὴν Ἀσίαν, ὑπαρξάντων ὑμῶν. καὶ γὰρ Περινθίοις ἐβοηθήσατε, οἳ τὸν ἐμὸν πατέρα ἠδίκουν, καὶ εἰς Θρᾴκην, ἧς ἡμεῖς ἤρχομεν, δύναμιν ἔπεμψεν Ὦχος. τοῦ δὲ πατρὸς ἀποθανόντος ὑπὸ τῶν ἐπιβουλευσάντων, οὓς ὑμεῖς συνετάξατε, ὡς αὐτοὶ ἐν ταῖς ἐπιστολαῖς πρὸς ἅπαντας ἐκομπάσατε, καὶ Ἀρσῆν ἀποκτείναντός σου μετὰ Βαγώου, καὶ τὴν ἀρχὴν κατασχόντος οὐ δικαίως οὐδὲ κατὰ τὸν Περσῶν νόμον, ἀλλὰ ἀδικοῦντος Πέρσας, καὶ ὑπὲρ ἐμοῦ πρὸς τοὺς Ἕλληνας γράμματα οὐκ ἐπιτήδεια διαπέμποντος, ὅπως πρός με πολεμῶσι, καὶ χρήματα ἀποστέλλοντος πρὸς Λακεδαιμονίους καὶ ἄλλους τινὰς τῶν Ἑλλήνων, καὶ τῶν μὲν ἄλλων πόλεων οὐδεμιᾶς δεχομένης, Λακεδαιμονίων δὲ λαβόντων, καὶ τῶν παρὰ σοῦ πεμφθέντων τοὺς ἐμοὺς φίλους διαφθειράντων καὶ τὴν εἰρήνην, ἣν τοῖς Ἕλλησι κατεσκεύασα, διαλύειν ἐπιχειρούντων_ἐστράτευσα ἐπὶ σὲ ὑπάρξαντος σοῦ τῆς ἔχθρας. ἐπεὶ δὲ μάχῃ νενίκηκα πρότερον μὲν τοὺς σοὺς στρατηγοὺς καὶ σατράπας, νῦν δὲ σὲ καὶ τὴν μετὰ σοῦ δύναμιν, καὶ τὴν χώραν ἔχω τῶν θεῶν μοι δόντων, ὅσοι τῶν μετὰ σοῦ παραταξαμένων μὴ ἐν τῇ μάχῃ ἀπέθανον, ἀλλὰ παρ’ ἐμὲ κατέφυγον, τούτων ἐπιμέλομαι καὶ οὐκ ἄκοντες παρ’ ἐμοί εἰσιν, ἀλλὰ αὐτοὶ ἑκόντες ξυστρατεύονται μετ’ ἐμοῦ. ὡς οὖν ἐμοῦ τῆς Ἀσίας ἁπάσης κυρίου ὄντος ἧκε πρὸς ἐμέ. εἰ δὲ φοβῇ μὴ ἐλθὼν πάθῃς τι ἐξ ἐμοῦ ἄχαρι, πέμπε τινὰς τῶν φίλων τὰ πιστὰ ληψομένους. ἐλθὼν δὲ πρός με τὴν μητέρα καὶ τὴν γυναῖκα καὶ τοὺς παῖδας καὶ εἰ ἄλλο τι θέλεις αἴτει καὶ λάμβανε. ὅ τι γὰρ ἂν πείθῃς ἐμὲ ἔσται σοι. καὶ τοῦ λοιποῦ ὅταν πέμπῃς παρ’ ἐμὲ, ὡς πρὸς βασιλέα τῆς Ἀσίας πέμπε, μηδὲ [ἃ] ἐξ ἴσου ἐπίστελλε, ἀλλ’ ὡς κυρίῳ ὄντι πάντων τῶν σῶν φράζε εἴ του δέῃ. εἰ δὲ μή, ἐγὼ βουλεύσομαι περὶ σοῦ ὡς ἀδικοῦντος. εἰ δ’ ἀντιλέγεις περὶ τῆς βασιλείας, ὑπομείνας ἔτι ἀγώνισαι περὶ αὐτῆς καὶ μὴ φεῦγε, ὡς ἐγὼ ἐπὶ σὲ πορεύσομαι οὗ ἂν ἦς.

    Αρριανού «Αλεξάνδρου ανάβασις» Βιβλίο Β παράγραφος 24

  4. Συμπέρασμα φίλτατε R-b-t3r/Arbiter:

    Και οι Σπαρτιάτες έχουν λερωμένη τη φωλιά τους εξίσου, αν όχι περισσότερο, με τους υπόλοιπους Έλληνες. Να σταματήσει πια αυτό το χαζό παραμύθι με τους super hero fuckable Spartans.

    Σημείωση: του φίλτατου R-b-t3r/Arbiter είναι η παράθεση στο ποστ με τα ιστορικά τεκμήρια.

  5. Καλλίμαχε, εύγλωττη η απορία σου, είχα διαφωνήσει έντονα μαζί του παλιότερα σε αυτό το «ευαίσθητο» ζήτημα. Περιττόν να σου πω πως βγήκα τότε «χαμένος».

  6. Κατὰ τὴν δική μου γνώμη, πάντως, τὰ σκοτεινὰ σημεῖα δὲν ἀναιροῦν καθόλου τὸ μεγαλεῖο τῶν Θερμοπυλῶν.

    Γιὰ ὅσους ἐνδιαφέρονται γιὰ τὴν ταινία:

    Τὸ ἐπίσημο διαφημιστικὸ βίντεο.

    Καὶ τὸ ἀνεπίσημο, (ἀπαγορευθὲν λόγῳ βίας).

  7. Και να διευκρινήσω, πως αντίθετα με την «κρατούσα» άποψη – εξαιτίας ενός παλιού προβοκατόρικου αφιερώματος του Ιού της Ελευθεροτυπίας – ο Βλάσσης Ρασσιάς ΔΕΝ είναι φασίστας. Απλά, έχει πολύ μεγάλη ευαισθησία λόγω της καταγωγής του και ας μην τον αδικούμε.
    Το ανεπίσημο βίντεο δεν το ξέρω! Μπράβο που το ξέθαψες!

  8. Ἀσφαλῶς καὶ δὲν εἶναι φασίστας. (Αὐτὸ τὸ νόημα εἶχε τὸ σχόλιό μου, τῆς ἀντιπαραβολῆς μὲ τὰ γραφέντα περὶ φασιστῶν). Ἄλλα μεμπτὰ σᾶς βρίσκω ἐγώ (ἀλλὰ δὲν εἶναι τοῦ παρόντος)!

  9. Χωρίς να διαφωνώ με το βασικό σου συμπέρασμα (ότι ο εθνοκεντρικός και πρακτικά ρατσιστικός εξωραϊσμός του παρελθόντος δεν βοηθάει παρά μόνο στην επανάληψη λαθών) θέλω να διατυπώσω τρεις παρατηρήσεις:

    1. Οι Αθηναίοι κάναν τα ίδια και χειρότερα κατά την διάρκεια του Πελοποννησιακού. Βλ. Θουκυδίδη για την γενοκτονία των Μηλίων, καθώς και την περιγραφή του πώς «επανέφεραν» την Μυτιλήνη στην συμμαχία τους, περιγραφή στην οποία ο Θ. είναι ξεκάθαρος ότι επικεντρώνεται μόνο σε ένα περιστατικό, παρότι συνέβησαν πολλά παρόμοια. Δεν δικαιολογώ, απλά επιβεβαιώνων την αγριότητα του συγκεκριμένου πολέμου.

    2. Στις Θερμοπύλες μετά την είδηση για την εύρεση του μονοπατιού που κυκλώνει την θέση των Ελλήνων από τους Πέρσες, οι λοιπές δυνάμεις αποχωρούν και παραμένουν οι Σπαρτιάτες (300) και οι Θεσπιείς (700). Καθώς και οι σκλάβοι τους (περίπου άλλοι τόσοι) οι οποίοι όμως σχεδόν δεν φέρουν οπλισμό. Στην τελική μάχη αυτοί ήταν.

    3. Ο Frank Miller έκανε άλλο ένα υπέροχο, σκοτεινό κόμικ. Είναι βασισμένο στην ιστορία και δεν την αναπαράγει. Όπου αυτό δεν είναι κατανοητό, υπάρχει ζήτημα!

    Την καλησπέρα μου.

  10. Φίλτατε Μπαμπάκη (να μου φιλήσεις το γιό σου)

    1. Δεν αντιλέγω, αλλά η διαφωνία μου είναι ότι όταν όλοι παραδεχόμαστε τα εγκλήματα των Αθηναίων και την ισοπέδωση της Θήβας από τους Μακεδόνες, οι Σπαρτιατιστές επιμένουν να θεωρούν την Σπάρτη ως ένα αγγελικά πλασμένο στρατόγκαβλο κόσμο και δεν μας επιτρέπεται καμία αμφισβήτηση για το ήθος και το πατριωτισμό τους. Εδώ κοτζάμ κάνουμε τόοοοση πια αυτοκριτική, μην τους θίξουμε τα ιερά και όσια της αγγελικής Σπάρτης.

    2. Δες ξανά τη λίστα με τις πραγματικές δυνάμεις των Ελλήνων στις Θερμοπύλες που έχω στο κείμενό μου.

    3. Δεν ξέρω το κόμικ, αλλά κρίνοντας από το ούτως ή άλλως εξαίρετο Sin City, είμαι βέβαιος πως όταν προβληθεί η ταινία, δεν θα βαρεθούμε καθόλου.

  11. Θα τον φιλήσω ευχαρίστως. :^)

    Όπως είπα, συμφωνούμε ως προς τα προβλήματα της στρατόγκαβλης προσέγγισης που κρύβει ο άκριτος θαυμασμός της Σπάρτης (και γενικότερα ο άκριτος θαυμασμός του παρελθόντος).

    Για τις δυνάμεις θα μου επιτρέψεις να επιμείνω. Η μάχη κράτησε μέρες. Οι δυνάμεις αυτές είχαν συγκεντρωθεί στην αρχή και πολέμησαν ως όφειλαν. Ο κατάλογος που έχεις είναι σωστός για το ξεκίνημα των συγκρούσεων. Όταν αποκύλυφθηκε ότι σύντομα θα βρισκόντουσαν περικυκλωμένοι, έπρεπε να εγκαταλείψουν την θέση τους και να υποχωρήσουν. Αυτοί που αρνήθηκαν να υποχωρήσουν ήταν μόνο οι Σπαρτιάτες και οι Θεσπιείς.

    Θα ψάξω τα σχετικά κείμενα ή/και λινκς αν θέλεις.

  12. Λοιπόν, έχεις ένα δίκιο. Ιδού το λινκ.

    Όμως λέει ο Ηρόδοτος:

    222. Έτσι, με διαταγές του Λεωνίδα, τα συμμαχικά στρατεύματα εγκατέλειψαν τη θέση τους κι έφυγαν όλοι, εκτός από τους Θεσπιείς και τους Θηβαίους, που έμειναν πίσω με τους Σπαρτιάτες. Οι Θηβαίοι κρατήθηκαν από τον Λεωνίδα ως όμηροι, οπωσδήποτε ενάντια στη θέλησή τους· οι Θεσπιείς όμως αρνήθηκαν να υπακούσουν τη διαταγή και να εγκαταλείψουν τον Λεωνίδα και τους άνδρες του· έμειναν και πέθαναν μαζί τους.

    Σύνολο, 1500. Προσέξτε, οι Θηβαίοι όμηροι! Δηλαδή, επιτάχθηκαν με τη βία, έτσι μάλλον πρέπει να το λάβουμε αυτό. Πάντως, αξίζει να διαβάσουμε όλο το παράθεμα που έχει το λινκ. Αποκαλυπτικότατα όσα λέει ο Ηρόδοτος.

  13. Και ουσιαστικά, ο Διόδωρος ο Σικελιώτης ήταν αυτός που κατέβασε κατά πολύ τον αριθμό των ελλήνων στρατιωτών:

    […]Υπήρχαν λοιπόν χίλιοι Λακεδαιμόνιοι και μαζί με αυτούς τριακόσιοι Σπαρτιάτες, ενώ οι υπόλοιποι Έλληνες που στάλθηκαν μαζί τους στις Θερμοπύλες ήταν τρεις χιλιάδες. Ο Λεωνίδας λοιπόν μαζί με τέσσερις χιλιάδες άντρες βάδιζε προς τις Θερμοπύλες[…]

    […]9. Μαθαίνοντάς τα οι Έλληνες συνεδρίασαν μέσα στη μέση της νύχτας και συσκέπτονταν σχετικά τους επικείμενους κινδύνους. Μερικοί λοιπόν είπαν ότι έπρεπε να εγκαταλείψουν αμέσως τα περάσματα και να αναζητήσουν ασφάλεια κοντά στους συμμάχους, γιατί ήταν αδύνατο να σωθούν όσοι θα έμεναν. Ο Λεωνίδας όμως, ο βασιλιάς των Λακεδαιμονίων, φιλοδοξώντας να περιβάλει τόσο τον εαυτό του όσο και τους Σπαρτιάτες με μεγάλη δόξα, πρόσταξε όλους τους άλλους Έλληνες να φύγουν και να σωθούν, έτσι ώστε στις άλλες μάχες να πολεμήσουν μαζί με τους Έλληνες, οι ίδιοι όμως οι Λακεδαιμόνιοι, είπε, έπρεπε να μείνουν και να μην εγκαταλείψουν τη φύλαξη των περασμάτων, διότι εκείνοι που ηγούνται της Ελλάδας οφείλουν να πεθαίνουν πρόθυμα αγωνιζόμενοι για τα πρωτεία. Αμέσως λοιπόν όλοι οι άλλοι έφυγαν, ενώ ο Λεωνίδας μαζί με τους συμπολίτες του εκτέλεσε ηρωικές και εκπληκτικές πράξεις. Μολονότι οι Λακεδαιμόνιοι ήταν λίγοι, γιατί είχε κρατήσει μόνο τους Θεσπιείς και συνολικά δεν είχε περισσότερους από πεντακόσιους άντρες, ήταν έτοιμος να υποδεχτεί το θάνατο για χάρη της Ελλάδας[…]

    Και ο Ηρόδοτος και ο Διόδωρος διαφωνούν ως προς αυτό. Και πιθανόν να λαθεύει περισσότερο ο Διόδωρος διότι έζησε τον 1ο αιώνα πΧ.

  14. Ωραίο το άρθρο. Σε ωθεί να το ερευνήσεις παραπάνω, να διευρύνεις την αντικειμενικότητά σου.
    Μπράβο Λαπουτιανέ, που το έβαλες εδώ να το δούμε κι εμείς, γιατί εκεί που ήταν δεν θα το έπαιρνα χαμπάρι. Έχω απολέσει το ενδιαφέρον μου για εκείνο το forum, λόγω όσων είπες.

    Πάντως όσον αφορά την ταινία περιμένω ότι θα’ναι μεγάλη μούφα. Πρώτα είδα το trailer και απογοητευμένος νομίζω πως βρήκα την απάντηση του τις φταίει. Σε αυτή την παραγωγή ο Frank Miller δεν έχει ούτε συμμετοχή στην σκηνοθεσία, ούτε στην συγγραφή του σεναρίου και μνημονεύεται παρά μόνο σαν executive producer. Στο Sin City οι συντελεστές ήταν άλλου επιπέδου.

  15. Και βέβαια τίποτα από αυτά δεν διδάσκεται στο σχολείο, η διδασκαλία μάλιστα της αρχαίας Ιστορίας είναι σαφώς φιλοσπαρτιατική. Όχι μόνο όταν κάναμε Ηρόδοτο δεν μας είπαν τίποτα για τον αριθμό των Ελλήνων στις Θερμοπύλες, αλλά και τώρα στον Ξενοφώντα (που δεν μου φαίνεται τόσο αμερόληπτος όσο επανειλημμένα τονίζει το βιβλίο) σχετικά με τη μάχη στους Αιγός Ποταμούς ενώ επαναλαμβάναμε δεκάδες κυριολεκτικά φορές πόσο έφταιξε η αλαζονεία των Αθηναίων στρατηγών, η σφαγή των αιχμαλώτων από τους Σπαρτιάτες (συγγνώμη, το Λύσανδρο) πέρασε στα ψιλά. Και ενώ έχω ακούσει πολλές φορές για την καταστροφή της Μήλου από τους Αθηναίους, δεν θυμάμαι κάτι αντίστοιχο για τους Σπαρτιάτες.

  16. Λοιπόν, χαίρομαι για την παραπομπή που βρήκες. Οι Θηβαίοι επιπλέον άλλαξαν στρατόπεδο κατά την τελική μάχη.
    Αντιγράφω από τον Παπαρρηγόπουλο:
    «Οι Θηβαίοι δεν επολέμησαν κατά την τελευταίαν ταύτην ημέραν ειμή αέκοντες, άμα δε οι απειρηκότες Σπαρτιάται και Θεσπιείς υπεχώρησαν εντός των πυλών, οι Θηβαίοι χωρισθέντες απ’ αυτών επλησίασαν προς τους πολέμιους και προτείναντες τας χείρας εζήτησαν συγχώρεσιν, κραυγάζοντες ότι ήσαν φίλοι και υπήκοοι του μεγάλου βασιλέως»
    (Τόμος 1Β, σελ.78)
    Εννοεί ότι υποχώρησαν μέσα στο πρόχειρο στρατόπεδο που είχε στηθεί στην περιοχή.
    Δεν πιστεύω να θέλατε και πολυτονικό, ε; 😉

  17. Sunflyer τώρα που πηγαίνεις ακόμη σχολείο (Β’ ή Γ’ λυκείου;) ό,τι πρόβλημα έχεις, θέσε το και είμαστε βλέπεις αρκετοί πρόθυμοι να ψάξουμε! Πάντως, είναι ενδεικτικά τα όσα λες για τη μονόπλευρη παρουσίαση των σούπερ γουάου Σπαρτιατών στην σχολική εκπαίδευση.

    Μπαμπάκη το έχω κι εγώ του Παπαρρηγόπουλου, αλλά με προβληματίζει η διάστασή του και από τον Ηρόδοτο και από τον Διόδωρο. Σε τι πηγές βασίστηκε άραγε για να βγάλει αυτά που συμπεραίνει; Πάντως, ο Παπαρρηγόπουλος, στο κεφάλαιο Λεωνίδου και των Περί Αυτών Προμάχων Θάνατος δεν μπορεί να αποφύγει τον πειρασμό να υπολογίσει τους πραγματικούς νεκρούς των Θερμοπυλών. Εύγλωττο το συγκεκριμένο απόσπασμα:

    …οι κατά την τελευταίαν ημέραν αγωνισθέντες και πεσόντες ήσαν τουλάχιστον 2.500 άνευ των Θηβαίων, δια να φθάσωμεν δε εις τον αριθμόν τούτο πρέπει να υποθέσωμεν ότι, αν οι 700 Θεσπιείς δεν συνωδεύοντο έκαστος ειμή υπό ενός ψιλού, των 300 Σπαρτιατών έκαστος παρακολουθείτο, ως προϋπεδείξαμεν, υπό πολύ πλειόνων ειλώτων. Και τωόντι πολλοί αναφέρονται οι πέσοντες είλωτες, η δε τοιαύτη πίστις των ταλαιπώρων τούτων δούλων προς τους δέσποτας αυτών, καθ’ ην ημέραν πλείστοι μεν ελεύθεροι Έλληνες υπεχώρουν αμαχητί, οι δε Θηβαίοι παρεδίδοντο, αποτελεί εν τω παραδοξοτάτων γεγονότων της ελληνικής ιστορίας !!!

    Ακόμη και ο «εθνικιστής» Παπαρρηγόπουλος εμμέσως πλην σαφώς «καταρρίπτει» το μύθο των 300…

  18. πάντως και οι υπόλοιποι έλληνες διέπραξαν ανάλογες καφρίλες αλλά όχι τέτοιου μεγέθους και τέτοιας συχνότητας. Ο Φίλιππος για παράδειγμα ισοπέδωσε την Όλυνθο και Ο Μ.Αλέξανδρος ισοπέδωσε την Θήβα. Βέβαια οι Μακεδόνες γενικότερα ήταν λίγο πιο κόσμιοι και σε πολλές περιπτώσεις δεν κατέφυγαν σε παρόμοιες πρακτικές αν και θα μπορούσαν.
    Το νόημα βασικά είναι αυτό που λέει και ο Jago: Καλοί οι αρχαίοι αλλά να αναγνωρίζουμε τα λάθη τους μήπως και δεν τα επαναλάβουμε. Το να εθελοτυφλούμε δεν οδηγεί πουθενά.

  19. κ. jago ιλλουμινάτα σκοτεινοσιωνιστή υποχθόνιε,
    … θα αναφερθούμε στην πραγματική ιστορία αυτής της περιόδου στα επόμενα ποστ. Στοιχεία και ντοκουμέντα όπως πάντα εγγυημένα από τον γέροντα παπαμαλαπέρδα με το συμπάθιο +σκοτάδισον+.
    … θάχει και ανάλογο ιερόν βίδεον ντοκιμαντέρ των επικαίρων της εποχής.

    +οχειμωναςεπερχεταιθερμός+

  20. Sunflyer κουράγιο…

    Γέροντα περιμένω μες την τρελή παγανιστική χαρά το ιερό μοδεβίδεον.

    +ο-χειμώνας-είναι-για-ιερές-παρτούζες+
    +σκύψον+
    +φακέψον+
    +ετελειώσον+

  21. Οι είλωτες και οι ακόλουθοι των οπλιτών, ΔΕΝ ήταν αοπλοι.Η ελληνική φάλαγγα είχε ένα πρόβλημα: ήταν δύσκολο να καλυφθεί από τα δεξιά, στην πλευρά που δεν κάλυπταν οι ασπίδες. Οι «ψιλοί» λοιπόν παράστεκαν τον οπλίτη,( μιά πραγματική ¨»μηχανή θανάτου») στις ακάλυπτες πλευρές του κι επιπλέον παρενοχλούσαν τον αντίπαλο ή τον ξέκαναν ομαδικά. Οι Ελληνες «ψιλοί» ήταν ,άν εξαιρεθεί η μεγάλη, ποδήρης, καλαμένια ασπίδα,καλύτερα εξοπλισμένοι από τους Πέρσες.Η εκτίμηση του Παπαρρηγόπουλου μου φαίνεται σωστή.Δυο ή τρείς είλωτες γύρω από καθέναν από τους τριακόσιους,επτακόσιοι Θεσπιείς με έναν τουλάχιστον ακόλουθο, χίλιοι τετρακόσιοι Θηβαίοι, κι αυτοί με ακολούθους, που έλαβαν μέρος στην μάχη εκτός στρατοπέδου, σίγουρα υπό τον έλεγχο των Θεσπιέων και των Σπαρτιατών. Συνολικά κοντά στους έξη χιλιάδες,αν υπολογιστούν και οι απώλειες των πρώτων ημερών.Οι Θηβαίοι «λάκισαν» όταν μπόρεσαν, δηλαδή όταν οι Σπαρτιάτες υποχώρησαν ,οπότε και οι Πέρσες δεν δοκίμασαν να τους επιτεθούν, αλλά τους καθάρισαν με τα βέλη τους.Ολο το μυστικό στην αρχαία οπλιτική, ήταν να σκοτώνεις τον αντίπαλο με ένα, ει δυνατόν χτύπημα.Αλλοιώς σε κυρίευε η κούραση (παράδειγμα, ο Νικηταράς που πρήστηκε το χέρι του και ίδρωσαν να του το ξεκολλήσουν από το γιαταγάνι).Ο Διόδωρος πρέπει να χρησιμοποίησε κι άλλες πηγές εξόν τον Ηρόδοτο, επειδή μετά τα Μηδικά,΄πολλές πόλεις προσπάθησαν να τεκμηριώσουν την συμμετοχή τους σε αυτά, όπως παλαιότερα, αγωνίζονταν να συμπεριληφθούν στον Ομηρικό κατάλογο των Πλοίων.Mου άρεσε πολύ η ατμόσφαιρα των σχολίων που δημιουργήθηκε από το εύστοχο post.Βήμα- βήμα ,και με κέφι. Χαίρετε!

  22. ΡΕ ΠΑΙΔΙΑ ΤΙ ΨΑΧΝΕΤΕ ΝΑ ΒΡΕΙΤΕ ΄΄ΨΙΛΟ ΣΤΑ ΑΧΥΡΑ΄΄….Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΙΝΑΙ ΧΑΜΕΝΗ ΣΤΟΥΣ ΑΙΩΝΕΣ .ΓΙΑ ΟΣΑ ΣΥΝΕΒΗΣΑΝ ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΜΑΣ ΔΕ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΕΙΜΑΣΤΕ ΠΟΤΕ ΣΙΓΟΥΡΟΙ Ο,ΤΙ ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΘΗΚΑΝ ΜΕ ΤΟ ΤΡΟΠΟ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΓΝΩΣΤΟΣ ΣΗΜΕΡΑ.ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΑΝΑΦΟΡΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΕΝΔΟΞΟ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΙΩΔΕΣ ΠΑΡΕΛΘΟΝ ΤΗΣ ΦΥΛΗΣ ΜΑΣ ,ΗΤΑΝ ΑΝΑΓΚΑΙΕΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΓΕΝΕΕΣ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ ΜΑΣ, ΠΟΥ ΠΡΟΗΓΗΘΗΚΑΝ ΑΠΟ ΕΜΑΣ. ΟΧΙ 1821! ΟΧΙ ΒΑΛΚΑΝΙΚΟΙ ΠΟΛΕΜΟΙ!ΟΧΙ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ!Κ.Τ.Λ…..ΦΑΝΤΑΖΕΣΤΕ ΞΕΝΕΡΩΜΑ, ΠΟΥ ΘΑ ΤΡΩΓΑΝΕ ΟΙ ΠΡΟΓΟΝΟΙ ΜΑΣ ,ΑΝ ΤΟΥΣ ΕΛΕΓΑΝ ΟΤΙ ΟΙ ΕΝΔΟΞΕΣ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΠΟΛΗ ΚΡΑΤΗ ΜΕ ΤΟΝ ΣΠΟΥΔΑΙΟ(ΑΝΑΜΦΙΣΒΗΤΗΤΑ)ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ, ΗΤΑΝ ΟΙ ΠΡΩΤΟΙ ΚΑΙ ΟΙ ΣΚΛΗΡΟΤΕΡΟΙ ΑΠΟΙΚΙΟΚΡΑΤΕΣ ΠΟΥ ΠΕΡΑΣΑΝ ΑΠΟ ΑΥΤΟ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ.ΠΩΣ Η ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΤΟΥΣ ΣΤΗΡΙΖΟΝΤΑΝ ΣΤΟΥΣ ΣΚΛΑΒΟΥΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΟΠΟΙΟΥΣ ΕΙΧΑΝ ΔΙΚΑΩΜΑ ΖΩΗΣ ΚΑΙ ΘΑΝΑΤΟΥ.ΠΩΣ Η ΕΥΗΜΕΡΙΑ ΤΟΥΣ ΕΞΑΡΤΙΩΤΑΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΤΩΝ ΓΕΙΤΟΝΩΝ ΤΟΥΣ.ΠΩΣ ΓΙΑ ΝΑ ΔΗΜΗΙΟΥΡΓΗΘΟΥΝ ΟΛΑ ΑΥΤΑ ΤΑ ΛΑΜΠΡΑ ΕΡΓΑ ΤΟΥ ΑΡΧΑΙΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΠΕΘΑΝΑΝ ΧΙΛΙΑΔΕΣ ΕΡΓΑΤΕΣ-ΥΠΟΔΟΥΛΟΙ ΟΙ ΟΠΟΙΟΙ ΓΕΝΝΙΟΝΤΟΥΣΑΝ ΑΠΛΑ ΓΙΑ ΝΑ ΥΠΟΦΕΡΟΥΝ.ΔΗΛΑΔΗ ΟΤΑΝ ΠΡΟΣΠΑΘΟΥΣΑΝ ΝΑ ΤΟΥΣ ΠΕΙΣΟΥΝ ΝΑ Π0ΛΕΜΗΣΟΥΝ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΤΩΝ ΤΥΡΑΝΝΩΝ (ΤΟΥΡΚΟΙ-ΓΕΡΜΑΝΟΙ-ΙΤΑΛΟΙ)ΘΑ ΤΟΥΣ ΛΕΓΑΝ ΟΤΙ ΟΙ ΙΔΙΟΙ ΕΙΝΑΙ ΑΠΟΓΟΝΟΙ ΤΩΝ ΠΡΩΤΩΝ ΤΥΡΑΝΝΩΝ.ΩΣΤΟΣΟ ΟΦΕΙΛΟΥΜΕ ΝΑ ΠΑΡΑΔΕΧΤΟΥΜΕ ΟΤΙ ΟΛΑ ΑΥΤΑ ΤΟΤΕ ΗΤΑΝ ΑΠΟΔΕΧΤΑ ΚΑΙ ΘΕΜΗΤΑ.ΟΠΩΣ ΕΜΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ ΘΕΩΡΟΥΜΕ ΔΕΔΟΜΕΝΑ ΚΑΠΟΙΑ ΗΘΗ ΤΑ ΟΠΟΙΑ ΟΙ ΜΕΤΑΓΕΝΕΣΤΕΡΕΣ ΓΕΝΕΕΣ (ΑΝ ΥΠΑΡΞΟΥΝ ΒΕΒΑΙΑ ΕΤΣΙ ΠΩΣ ΠΑΕΙ Ο ΠΛΑΝΗΤΗΣ…)ΘΑ ΔΙΑΒΑΣΟΥΝ ΚΑΙ ΘΑ ΛΕΝΕ »ΚΑΛΑ ΟΙ ΔΙΚΟΙ ΣΟΥ ΗΤΑΝ ΠΟΛΥ ΜΑ…….ΚΕΣ!!!!»ΕΤΣΙ ΚΑΙ ΟΙ ΑΡΧΑΙΟΙ ΜΑΣ ΕΙΧΑΝ ΤΑ ΔΙΚΑ ΤΟΥΣ.ΤΕΛΟΣ ΕΠΕΙΔΗ ΤΟ ΘΕΜΑ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΣΠΑΡΤΙΑΤΕΣ ΘΑ ΗΤΑΝ ΑΔΙΚΙΑ ΑΠΟ ΜΕΡΟΣ ΜΟΥ ΑΝ ΔΕΝ ΕΛΕΓΑ ΠΩΣ ΟΙ ΤΥΠΟΙ ΕΙΧΑΝ ΜΕΓΑΛΑ Α…….!ΚΑΙ ΚΑΚΑ ΤΑ ΨΕΜΑΤΑ ΟΤΑΝ ΓΝΩΡΙΖΕΙΣ ΟΤΙ ΘΑ ΠΕΘΑΝΕΙΣ ΚΑΙ ΑΠΟΦΑΣΙΖΕΙΣ ΝΑ ΜΕΙΝΕΙΣ ΕΙΤΕ ΓΙΑ ΝΑ ΠΑΡΕΙ ΤΗ ΔΟΞΑ Η ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΣΟΥ ΕΙΤΕ ΓΙΑΤΙ ΘΕΩΡΕΙΣ ΟΤΙ ΜΕ ΤΗΝ ΘΥΣΙΑ ΣΟΥ ΘΑ ΣΩΘΟΥΝ ΑΛΛΟΙ,ΤΟΤΕ ΕΙΣΑΙ ΗΡΩΑΣ!

  23. παρακαλω διαβαστε λιγο προσεκτικοτερα την ιστορια της χωρας και θυμηθειτε την εννοια πολης κρατους στην αρχαια Ελλαδα.διαφορετικα ηθη και συνηθειες,συνιστουν πολλες φορες ακραιες συμπεριφορες..καταδικαστεες το διχως αλλο παντως..η θυσια του λεωνιδα μαζι με τους 300,τους 700 θεσπιεις και το μαντη Μεγιστια ειναι η υψιστη ωδη στον ηρωισμο και την αυταπαρνηση..τιμη στους ηρωες μας!και μην ξεχνατε οτι δεν ειμαστε ολοι νεοναζι κτλ ,απλα αγαπαμε τον τοπο μας που ποτιστηκε χιλιαδες φορες με αιμα…ΜΕΤΑ ΤΙΜΗΣ ΝΑΣΟΣ ΚΑΛΔΙΡΗΣ

  24. Καμία αμφισβήτηση για τα ιστορικά στοιχεία που αναφέρει ο καθένας εδώ και για τις πηγές του.
    Απλά θα ήθελα να προσθέσω ότι την εποχή εκείνη η Σπάρτη ήταν κράτος-χώρα κάτι σαν όπως λέμε σήμερα Ελλάδα, Ιταλία…
    Άλλο κράτος η Σπάρτη και άλλο η Αθήνα τότε.
    Οπότε αν μια αφορμή έφερνε τον μεταξύ τους πόλεμο εννοείτε ότι ο Πόλεμος είναι Πόλεμος.
    Το ότι είχαν κοινή γλώσσα και θρησκεία κράτη όπως αυτά των Αθηναίων ,Σπαρτιατών ,Κορινθίων κτλ. είναι γεγονός αλλά μην μας μπερδεύει με την σημερινή εικόνα της χώρας.
    Άρα το ότι οι Σπαρτιάτες ήταν άλλοτε κακοί και άλλοτε καλοί Έλληνες δεν ισχύει γιατί το Έλληνες – Ελλάδα με την σημερινή έννοια δεν ίσχυε τότε.
    Η συγκεκριμένη στιγμή που 300 Σπαρτιάτες έγινε ο πυρήνας αντίστασης στην Περσική απειλή (εκατοντάδων χιλιάδων) είναι μια ηρωική στιγμή.
    Και τέλος.
    Αν τώρα το πάρουν κάποιοι αυτό και το αλλάξουν προσπαθώντας να το χρησιμοποιήσουν για να περάσουν άλλα μηνύματα αυτό είναι μια άλλη ιστορία…

  25. Θερμοπύλες

    Τιμή σ’ εκείνους όπου στην ζωή των
    ώρισαν και φυλάγουν Θερμοπύλες.
    Ποτέ από το χρέος μη κινούντες·
    δίκαιοι κ’ ίσιοι σ’ όλες των τες πράξεις,
    αλλά με λύπη κιόλας κ’ ευσπλαχνία·
    γενναίοι οσάκις είναι πλούσιοι, κι όταν
    είναι πτωχοί, πάλ’ εις μικρόν γενναίοι,
    πάλι συντρέχοντες όσο μπορούνε·
    πάντοτε την αλήθεια ομιλούντες,
    πλην χωρίς μίσος για τους ψευδομένους.

    Και περισσότερη τιμή τούς πρέπει
    όταν προβλέπουν (και πολλοί προβλέπουν)
    πως ο Εφιάλτης θα φανεί στο τέλος,
    κ’ οι Μήδοι επί τέλους θα διαβούνε.
    Κωνσταντίνος Καβάφης..

  26. Συνέλληνες διακρίνω ένα μίσος μία ζήλεια κατά των Σπαρτιατών?Δεν ξέρω πώς να το πώ.Πανώ απ όλα είμαστε Έλληνες μωρέ!!!!Κι αυτά περί νεοναζισμού είναι μετα συγχωρίσεως κουταμάρες.Όλοι έχουμε ελλατώματα,όλος ο κόσμος,δεν λέει τίποτα αυτό.Άν δεν είχαμε θα είμασταν θεοί.Κανένας μας δεν είναι άξιος να μιλάει για εκείνους τους ανθρώπους,κανένας μας!!!Σήμερα τόσος κόσμος πλακώνεται στο ξύλο για ποδοσφαιρικές ομάδες και κρίνετε εσείς τον Λεωνίδα και τους τριακόσιους??Αν μη τι άλλο,ντροπή!!!!!!!!!!!
    Ξέρετε γιατί η ελλάδα έχει τα χάλια που έχει?Επειδή εμείς οι Νεοέλληνες δεν έχουμε καταλάβει τι είμαστε.Αν μας είχε απομείνει κάτι ελάχιστο απο Εκείνους τώρα θα είμασταν το κέντρο του κόσμου!!!
    Να είστε όλοι καλά συνέλληνες!!!!!

  27. Αυτοί που ψάχνουν την αλήθεια για την ιστορία ολων των λαών δεν εχουν άδικο. Άλλο πράγμα είναι να παραποιούμε την αλήθεια των αποδεδειγμένων πραγματικών ιστορικών γεγονότων και άλλο είναι να προσπαθούμε να βρούμε το ατεκμηρίωτο της Ιστορίας , την πραγματική αλήθεια.Την αλήθεια που όσο πιο παλιά ανατρέχουμε τόσο πιο δύσκολο είναι να την πετύχουμε επακριβώς.
    Τώρα όσον αφορά την ιστορία των αρχαίων πόλεων-κρατών θέλω να καταθέσω την δικιά μου άποψη.
    Η πόλη-κράτος της Αθήνας ήταν αδιαμφισβήτητα το πιο λαμπρό αστέρι ολου του αρχαίου κόσμου και πολιτισμού. Ηταν η πόλη-κράτος που τα γνώρισε όλα. Δόξες, χαρές, λύπες, τα πάντα.Ολιγαρχικά καθεστώτα, βασιλειάδες, τυρράνους κ.α. Αλλά εμεινε στήν ιστορία σαν το υπόδειγμα, σαν το πρώτο ας πούμε μοντέλο του Δημοκρατικού Πολιτεύματος στο Κόσμο όλο. Για την Αθήνα το παν δεν ήταν μόνο ο στρατός,ούτε ήθελε τη στρατιωτική επικράτηση σε όλο το αρχαίο κόσμο. Η Αθήνα φώτισε όλο τον αρχαίο τοτε κόσμο με το πνεύμα του χρυσού αιώνος του Περικλέους και αλλων μεγάλων ηγετών της. Δίδαξε πολιτισμό σε απολίτιστους και βάρβαρους, σε αιμοχαρείς και πολεμοχαρείς λαούς. Γι αυτό και ο στρατός της δεν ηταν επιθετικός,κατακτητικός. Πιστεύω-όπως και πολλοί άλλοι-οτι είχε στρατό για να αμύνεται. Οπως αυτό αποδείχτηκε κατ’ εξακολούθηση. Οι Αθηναίοι στην μεγάλη τους πλειοψηφεία δεν ήθελαν πολέμους και ήσαν φιλειρηνικοί. Αναγκάστηκαν και έφτιαξαν μετέπειτα καλό στρατό για να μπορέσουν να σωθούν και να επιβιώσουν.Ηταν η κοιτίδα των τεχνών, της φιλοσοφίας ,των θρησκειών,των επιστημών,της Δημοκρατίας κ.α.Αυτά όλα άλλες πόλεις-κράτη δεν τα είχαν ούτε και τα έζησαν οπως οι Αθηναίοι πολίτες.Γι αυτό και ολοι ήθελαν να νικήσουν τούς Αθηναίους να τους καθυποτάξουν, να βγάλουν τα βίαια και βάρβαρα απωθημένα τους για τα οσα σπουδαία και πλούσια είχαν οι Αθηναίοι κατορθώσει και πετύχει. Να αρπάξουν να λεηλατήσουν να κλέψουν να αντιγράψουν. Μήπως η αρχαία Αθήνα σας θυμίζει την ολοκληρωμένη εικόνα της σύγχρονης Ελλάδας?

  28. Πατριώτες.
    Αναρωτιέμαι γιατί τόσο μίσος για έναν τόπο και για μια χούφτα ανθρώπων που προσέφεραν τα πάντα για τους συνέλληνες. Μου κάνει κατάπληξη το διαχρονικό μίσος ορισμμένων. Όχι μόνο τα ιστορικά γεγονότα κρίνονται με εμπάθεια και κατακρίνονται, αλλά και τα γεγονότα του σήμερα υποκρύπτουν κακεντρέχεια από εκείνους που τάχατες περιγράφουν γεγονότα. Σεισμοί πχ και πυρκαγιές συμβαίνουν στην περιοχή… αλλά για τις όμορες πόλεις μιλάνε δημοσιογράφοι και οι πολιτικοί. Τίποτε για τους όμορους τόπους που πλείτονται από τα φαινόμενα.
    Μιλάτε για ιστορία. Ακούστε λοιπόν.
    1. Ομηρικά έτη. Αρχέτυπη ομογενοποίηση Ελληνικής συνείδησης (Μενέλαος-Σπάρτη).
    2. Ιστορικά Έτη. Αντίπαλο δέος της ιμπεριαλιστικής και αλαζονικής προς τους υποχρεωτικά συμμάχους της Αθήνας και κλέφτρας τους (ιστορική Σπάρτη. Το μακροβιώτερο κράτος της ιστορίας – 800 περίπου ετών – και ο ιδρυτής της Στρατηγικής και της δειθνούς πολιτικής).
    3. Κοινό των Ελευθερολακώνων. Το μόνο σημείο πολιτισμού της ελληνικής χερσονήσου (κυρίως Γύθειο).
    4. Βυζαντινή Αυτοκρατορία. Το περίλαμπρο απομεινάρι της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας που ανέλαβε να την αναστηλώσει και να την σώσει έναντι της πιο ισχυρής και ανερχόμενης αυτοκρατορίας της γής (Μυστράς, παλαιολόγοι, Καντακουζινοί, Γεμιστός, Βησσαρίων κλπ)
    5. Οθωμανικός ζυγός. Το μόνο ελεύθερο κομμάτι της άλλοτε ελληνικής επικράτειας. Καταφύγιο των κατατρεγμένων παπούδων σας συνέλληνες, όσων δεν προσκυνούσαν τους πασάδες. Μάνη: Κατ΄ εξακολούθηση επαναστάτης κατά του Οθωμανικού ζυγού.
    6. Μακεδονομάχοι:
    7. Μικρασιατικη εκστρατεία:
    8. Έπος της Αλβανίας:
    Στα τρία τελευταία οι μνήμες είναι νωπές. Θα μπορούσα να αραδιάσω ονόματα των νεκρών της οικογένειάς μου και των άλλων οικογενειών της Λακωνικής γής. Εκατοντάδες σελίδες της ιστορίας γράφουν που σκοτώθηκαν και γιατί λάκωνες. Αναλογιστείτε εάν στον τόπο αυτό πήγαν για να κερδίσουν ατομικά ή για να προσφέρουν σε μια υπόθεση που θεωρούσαν δική τους και την οποία όλοι οι Έλληνες πρέπει να θεωρούμε δική μας. Μην προσπερνάτε τιςσελίδες αυτές.
    Λυπάμαι – λυπάμαι πολύ που με «ρεπορταζιακού» τύπου επιχειρήματα προσπαθείτε να πείσετε για το αληθινό των απόψεών σας. Οι απόψεις τεκμηριώνονται. Τεκμηριώνονται με πραγματικά γεγονότα. Όχι με το τι είπε ο ένας και τις είπε ο άλλος. Οι τέτοιοι λόγοι είναι απλά μπλα-μπλα. Η Ιστορία διαβάζεται ολόκληρη, διαβάζονται πολλές ιστορίες, διαβάζονται πολλές φορές, αποστασιοποιούμεθα από τις ιδεοληψίες μας και στο τέλος βγάζουμε τα συμπεράσματά μας.
    Κι ένα τελευταίο περί Αθηναϊκής Δημοκρατίας. Τι σχέση έχει η δημοκρατία που ηρωποιήσαμε με τη δημοκρατία που σέβεται τα δικαιώματα των μειονοτήτων; Τι σχέση έχει δηλαδή η Αθηναϊκή Δημοκρατία με το διεθνές δίκαιο με το οποίο πορεύεται η ΕΕ, ο ΟΗΕ κι άλλες συσσωματώσεις; Τι έκανε η Αθηναϊκή Δημοκρατία στους αντίθετους; Εξανδραποτισμό, εξορία, θάνατος. Τα δικαιώματα των λαών δεν ίσχυαν εάν δεν μπορούσαν να τα υποστηρίξουν. Όπως ακριβώς κάνει η usa σήμερα. Όπως ακριβώς κατανοούσαν τα διακώματα των Μηλίων οι Αθηναίοι.
    Μου κάνει κατάπληξη το διαχρονικό μίσος ορισμμένων. Όχι μόνο τα ιστορικά γεγονότα κρίνονται με εμπάθεια και κατακρίνονται, αλλά και τα γεγονότα του σήμερα υποκρύπτουν κακεντρέχεια από εκείνους που τάχατες περιγράφουν γεγονότα. εκφράζουν απόψεις.

    Δικαίος
    http://dikeos.blogspot.com/

Σχολιάστε