Από το Logo 31 στην Area 51

Αυτό το σαββατοκύριακο πέρασε μέσα στην ιλαρότητα χάρη στο απίστευτο buzz που δημιούργησε ο ανοιχτός διαγωνισμός της ΟΝΝΕΔ για το καινούριο λογότυπό της. Η ιστορία ξεκίνησε από την Πέμπτη χάρη στο ποστ του Άρη Δημοκίδη και τις αιχμηρές παρατηρήσεις του Jungle Report για το πραγματικά φασίζοντα χαρακτήρα πολλών προτάσεων αλλά και την “καλλιτεχνική” ανεπάρκεια τους καταλήγοντας σε τσουνάμι καγχασμού και κριτικής για τον τρόπο που στήθηκε όλο το εγχείρημα. Από την άλλη επαγγελματίες γραφίστες κατέθεσαν τον εύλογο σκεπτικισμό τους για τον υποβιβασμό του διαγωνισμού από ένα τόσο σημαντικό κόμμα σε ερασιτεχνικό και άρα αμφίβολο επίπεδο, περισσότερα μπορείτε να διαβάσετε στο ποστ και τα σχόλια του nassoskappa και στο desingmag. Αλλά το όλο επικοινωνιακό σκηνικό είναι εντελώς λάθος αν και το μάρκετινγκ δούλεψε πολύ καλά δίνοντας viral χαρακτήρα, ούτε η διαδικασία αποδείχτηκε αδιάβλητη τόσο εξαιτίας των ασαφών όρων χρήσης όσο και τις σπασμωδικές αντιδράσεις των υπευθύνων, που όταν κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν απολύτως θεμιτές και καθόλου μεμπτές ομαδικές κινήσεις χρηστών του ίντερνετ για την υπερψήφιση συγκεκριμένων λογοτύπων που υποτιμούσαν είτε τη νοημοσύνη είτε την αισθητική είτε την πολιτική ταυτότητα εκάστου, προτίμησαν να κρύψουν το ζήτημα βγάζοντάς τα εκτός του διαγωνισμού με παράτυπο τρόπο (περισσότερα για τον τρόπο που οργανώθηκε το κίνημα διαβάστε στο ποστ του Arxedia Media).

Το Logo 31 θα μείνει στην ιστορία ως η αντιπροσωπευτικότερη ένδειξη για την αλαζονεία των υπευθύνων της ΟΝΝΕΔ που υποτίμησαν τη δύναμη του Διαδικτύου και τα εργαλεία του. Όπως γράφει ένα σχετικό άρθρο στο Yupi.gr, το ίντερνετ έχει έναν περίεργο τρόπο να σε ξεφτιλίζει αν δεν ξέρεις πώς να του φερθείς. Οι “ανοιχτές διαδικασίες” είναι δίκοπο μαχαίρι όταν έχεις να κάνεις με τον αχανή κόσμο του διαδικτύου και τις συσπειρώσεις σε αυτοοργανωμένες όσο και δημιουργικές δράσεις. Τονίζω το δημιουργικές γιατί όταν έγινε αντιληπτή η υπεροψία πολλών προτεινόμενων λογοτύπων, αναπτύχθηκε ένα εντυπωσιακό κίνημα μέσω twitter και facebook για να ψηφιστούν τα απολύτως χειρότερα και σκανδαλώδη λογότυπα φέρνοντας την ηγεσία της ΟΝΝΕΔ στη δυσχερή θέση να απολογηθεί. Αντί αυτού, η ηγεσία προτίμησε τη λύση της διαγραφής των εν λόγω προτάσεων εν κρυπτώ και παραβύστω.

Αυτό το αυθόρμητο κίνημα ήταν μια απόλυτα επιτυχημένη, κατά τη γνώμη μου, πολιτική πράξη που ανέδειξε την ιδεολογική υποκρισία μιας κομματικής οργάνωσης με αμφίβολο ηθικό και πολιτικό παρελθόν. Απέδειξε επίσης πως δεν χρειάζεται κεντρικός σχεδιασμός και κεντρική οργάνωση, άρα όχι μικροπολιτικά καθοδηγούμενη, πείθοντας για την ειλικρίνεια των προθέσεων. Κάτι ανέκδοτα που είδα, πως από πίσω βρισκόταν πασοκικός δάκτυλος, είναι επιεικώς ελεεινά. Οι περισσότεροι από αυτούς που γνωρίζω και συμμετείχαν στο κίνημα δεν έχουν καμία απολύτως σχέση με το συγκεκριμένο πολιτικό χώρο.

Αυτό που μένει να εξηγήσουμε είναι γιατί επιλέχτηκε το περίφημο Logo 31 της Μαρίας Θ. Κωνσταντινίδου ως έμβλημα της κίνησης. Η γραφιστική παραζάλη και το τεχνοφοβικό κιτς του λογοτύπου, λέω τεχνοφοβικό διότι η Μαρία επέλεξε ως εργαλείο ένα απίστευτα ξεπερασμένο όσο και απαξιωμένο πρότυπο αισθητικής της MS, εξέφρασε ομαδικά την εικόνα που έχει ο χρήστης -και κατ’ επέκταση ο προοδευτικός πολίτης- για μια κομματική παράταξη. Η αποκαθήλωση αυτού του αριστουργήματος ήρθε την κατάλληλη στιγμή που η ΟΝΝΕΔ συνειδητοποίησε (έτσι ελπίζω) πως η εικόνα που έχει ο κόσμος γι αυτήν ανταποκρίνεται στην αλήθεια. Έτσι λοιπόν, δεν είναι να απορεί κανείς πως αργότερα διαγράφηκε και το εμφανέστατα νεοναζιστικό Logo 206 όταν οι χρήστες οδηγήθηκαν να το ψηφίσουν απανωτά. Γι αυτό το logo στην αρχή σφύριζαν αδιάφορα ενώ είχε επισημανθεί απανωτά ο χιτλερικός χαρακτήρας του. Χρειάστηκε λοιπόν η μαζική αντίδραση μέσων των ψηφοφοριών για να καταδειχτεί το αυτονόητο: πως αντιδρούμε και πολεμάμε το νεοφασισμό. Οι εποχές του Καλαμπόκα είναι ακόμα νωπές στις μνήμες μας για να τις ξεχάσουμε εύκολα κι αρνούμαστε να τις ξεχάσουμε.

Και για να είμαι ειλικρινής, ήθελα πραγματικά να κερδίσει η Μαρία Θ. Κωνσταντινίδου το MacBook Pro. Θα ήταν ένα τεράστιο άλμα προς τα μπρος στην αισθητική και την καλλιτεχνική εξέλιξή της.

το φανερά ναζιστικό λογότυπο που πρόκρινε την υπεροψία της ΟΝΝΕΔ για τον «ανοιχτό» διαγωνισμό

Advertisements

9 thoughts on “Από το Logo 31 στην Area 51

  1. Η ποιο λογική ανάλυση που έχω διαβάσει ως τώρα με το θέμα…αλλά από την άλλη για μένα είναι και η μόνη ανάλυση που θα μπορούσε να γίνει. Παρόλ’αυτά έχω ακούσει ανθρώπους να λένε… «σιγά λες και έχει σημασία τι γίνεται στο ιντερνετ» ή «αφού στο τέλος θα διάλεγαν αυτό που θέλανε οι ίδιοι εξ αρχής» κτλ κτλ.

  2. Well κάτι παρόμοιο έιχε γίνει νομίζω για την Greenpeace ή κάποια άλλη οργάνωση, όπου ο κόσμος ψήφιζε σαν τρελός μια αστεία φάλαινα. Η πλάκα είναι οτι και τότε το απέσυραν αλλά ήταν τόσο μεγάλη η κατακραυγή όπου τελικά επέβαλλε το logo.

  3. Παράθεμα: Tweets that mention Από το Logo 31 στην Area 51 | Λαπούτα -- Topsy.com

  4. Δηλώνω υπεύθυνα από αυτό εδώ το βήμα πως ΔΕΝ είμαι πασοκικός δάκτυλος, μολονότι συμμετείχα στο χαβαλέ.
    Αλλά δεν συμμετείχα μόνο για το χαβαλέ (που είχε όντως πλάκα), όσο και για να συμβάλω στο να αναδειχθεί η τεράστια απόσταση που χωρίζει τη συγκεκριμένη πολιτική νεολαία (αλλά και όλες εδώ που τα λέμε) από τις σύγχρονες τεχνολογικές εξελίξεις και κάθετί το προοδευτικό.
    Τα μεταξωτά ίντερνετ θέλουν και επιδέξιους users.
    Ντάξει, τη συγκεκριμένη πολιτική νεολαία την χωρίζουν χιλιάδες χιλιόμετρα και από την καλή αισθητική βέβαια, αλλά αυτό είναι αυταπόδεικτο! 🙂

  5. Οι Διαγωνισμοί μου την «σπάνε». Ανθυγιεινός ανταγωνισμός, που σκοπό έχει την εκμετάλλευση ανθρώπων με ικανότητες με πράα μυαλά, για να μην χαλάσουν δεκάρα τσακιστή ή να την βγάλουν στην φτήνια.

    Το καλοκαίρι την «πάτησα» σε έναν τέτοιο διαγωνισμό, που είχε κυρηχθεί από δήθεν ανοιχτόμυαλο χώρο, όπου υπήρχαν καλύτερες προτάσεις από την δική μου, τις οποίες παραδέχτηκα και τις κράτησα για μελλοντικές εμπνεύσεις. Υπήρχε η κατάθεση ψήφων, like και δημοσίευση στα twitter, facebook κά αλλά τον τελικό λόγο τον είχε η «επιτροπή». Το έπαθλο ήταν χρησιμοποίηση των υπηρεσιών τους και μια δωροεπιταγή 150€ νομίζω στο amazon. Στην φθήνια την βγάλανε δλδ. Τελικά κέρδισε ένα άσχημο λογότυπο, που με έβαλε σε σκέψεις για την φερεγγυότητα του διαγωνισμού.
    Διαβάζοντας την ανακοίνωση για τον νικητή αργότερα, αναφερόταν ευθέως πως επρόκειτο για συνεργάτη της εταιρείας. Χωρίς περιστροφές δηλαδή, συμμετείχαν άνθρωποι με κοινά συμφέροντα της εταιρείας. Αναρωτιέμαι αν γνωρίζουν ότι στους διαγωνισμούς δεν γίνονται δεκτές όλες οι συμμετοχές για ευνόητους λόγους.
    Το δικό μου συμπέρασμα – που μπορεί να μην έχει εν τέλει σχέση με την πραγματικότητα – είναι ότι ο διαγωνισμός είχε διαφημιστικούς κυρίως σκοπούς.

    Έτσι λοιπόν και στην ΟΝΝΕΔ, προσπαθήσανε να ικανοποιήσουνε όλους τους συμμετέχοντας, ανεβάζοντας τις προτάσεις τους και ίσως να τις απολαμβάνανε ταυτόχρονα αλλά σίγουρα θα έχουνε Plan B με πρόταση επαγγελματική ή κάτι άλλο.
    Ούτως ή άλλως το μήλο κάτω από την μηλιά θα πέσει.

  6. Παράθεμα: Δεν έχω ψηφίσει ποτέ μου κάτι και να κέρδισε. #logo18 #logo31 « H Σύνδεση

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s