Το τέλος της προθεσμίας

Από την εποχή που ξεκίνησε το ίντερνετ, το επάγγελμα του δημοσιογράφου χάνει αργά και σταθερά  την αίγλη του, όχι γιατί πριν ήταν απαραιτήτως καλύτερο αλλά γιατί τώρα η είδηση διαδίδεται, μελετάται και εξακριβώνεται σε online χρόνο μπροστά στις εκατομμύρια οθόνες. Στη θλιβερή γκάφα του Βήματος, η συγγνώμη του Ψυχάρη δείχνει το κενό της ενημέρωσης ανάμεσα στον τηλεθεατή και τον χρήστη του διαδικτύου με τον «παραδοσιακό» αναγνώστη της εφημερίδας. Μεταξύ άλλων, ο Ψυχάρης γράφει χαρακτηριστικά: «οι εφημερίδες της Κυριακής, λόγω του μεγάλου αριθμού φύλλων κυκλοφορίας, αρχίζουν να εκτυπώνονται από το πρωί του Σαββάτου. Ετσι, πολλές φορές αναφέρονται σε συναντήσεις και άλλες δραστηριότητες ως εάν επρόκειτο για γεγονότα». Πρόκειται για μία από τις πιο κυνικές παραδοχές για τον τρόπο που λειτουργεί η δημοσιογραφία στην εποχή του διαδικτύου. Ο Νίκος Σαραντάκος μας υπενθυμίζει πως αυτό συμβαίνει εδώ και δεκαετίες, με χαρακτηριστικό αποκορύφωμα το ρεπορτάζ ενός δημοσιογράφου για την Τήνο όπου τελικά αυτός δεν είχε πάει ποτέ: ήταν η αποφράδα μέρα του τορπιλισμού της Έλλης και το άρθρο απλώς εκθείαζε τη θρησκευτική κατάνυξη του εορτασμού της ημέρας εκείνης. Αλλά σήμερα, ο χρόνος τρέχει γρήγορα και οι δημοσιογράφοι πιέζονται να παραδώσουν ένα γυαλιστερό προϊόν μέσα σε μια προθεσμία που τελικά χάνει το νόημά της. Η προθεσμία δεν υπάρχει πια, όλα ρέουν αδιάλλειπτα στο μίξερ της ζωντανής μετάδοσης των γεγονότων. Κατά συνέπεια, οι εφημερίδες χάνουν την πρωτοκαθεδρία της πληροφόρησης, αρχικά από την τηλεόραση και μετά από το διαδίκτυο, και μετασχηματίζονται σταδιακά σε αποθετήρια «απόψεων», χειραγωγημένων (κομματικών) ρεπορτάζ και βαριές σακούλες για dvd και κακοτυπωμένα βιβλία.

Από την άλλη, η σπουδή της Γιάννας Αγγελοπούλου να κλείσει μια σοβαρή ιστορική δεξιά εφημερίδα, χωρίς καν να βάλει ένα πωλητήριο, δείχνει την αλαζονεία των επιχειρηματιών που τελικά πατάνε επάνω στα πήλινα πόδια του δημοσιογραφικού γίγαντα, ξεπεσμένο προ πολλού και συχνά περιφρονημένο και εξευτελισμένο. Η σύγχυση γύρω από το μέλλον του Τύπου βρίσκεται σε πολλά επίπεδα αλλά ο βασικός άξονας είναι η απώλεια της προθεσμίας, εξαιτίας της καλπάζουσας τεχνολογίας όπως προείπα. Η ιστορική πια γκάφα του Βήματος, αλλά και των άλλων εφημερίδων, μεγέθυνε και κατέστησε σαφές απλώς αυτό που όλοι υποψιαζόμασταν και γνωρίζαμε από την αρχή, τα ρεπορτάζ είναι μαγειρεμένα είτε λόγω βιασύνης για το πιεστήριο είτε λόγω της πολιτικής χειραγώγησης.

Όσο και να σκούζουν οι διευθυντές των εφημερίδων και οι σημαίνοντες δημοσιογράφοι, παθήματα σαν του Βήματος και του ΕΤ κρούουν το καμπανάκι που κάνουν πως δεν ακούνε. Ναι, είναι η αλήθεια, ο Τύπος πέθανε πλέον και αυτά που συμβαίνουν τώρα είναι από τη μυρωδιά της αποσύνθεσης. Όσο δεν το συνειδητοποιήσουν πιο γρήγορα και δώσουν τον αγώνα δρόμου για να χτίσουν τις βάσεις της online ενημέρωσης, φαινόμενα σαν τα σημερινά θα επαναλαμβάνονται συνεχώς και δεν θα εκπλήττουν πια κανέναν.

ΥΓ. Θα χρησιμοποιώ από δω και μπρος την πρόταση του Σαραντάκου: Κάποτε έλεγε ο κόσμος για ένα γεγονός: “Αλήθεια είναι, αφού το έγραψε η εφημερίδα!” Δεν θέλει πολύ να αρχίσουμε να λέμε: “Δεν το πιστεύω, το διάβασα στο Βήμα”.

Advertisements

3 thoughts on “Το τέλος της προθεσμίας

  1. Στου Σαραντάκου είδα και την (ο Θεός να την κάνει) συγνώμη της Ελευθεροτυπίας, δηλ. του Τριάντη. Απαράδεκτη. Όταν έχεις κάνει ένα σφάλμα, το μόνο που μπορείς να πεις είναι: «Έκανα λάθος, ζητώ συγνώμη» και τέρμα. Τελεία και παύλα. Άμα αρχίζεις και τα δικαιολογείς ή θολώνεις τα νερά, τότε απλώς συνεχίζεις το σφάλμα σου.

    Μου λέγαν οι γονείς μου ότι στον καιρό τους, δεκαετία ’60, υπήρχε η έκφραση: «Αυτός είναι Ακρόπολις» (= είναι ψεύτης, λέει κατάφωρα ψέματα σαν την εφημερίδα Ακρόπολις)

  2. Καλά, μην νομίζεις ότι ο Τριάντης αντιπροσωπεύει αναγκαστικά όλη την «Ε» γιατί το ατόπημα έγινε υπό την διεύθυνση της «Κ.Ε.» που είναι άλλη από την καθημερινή. Σε κάθε περίπτωση, τη συγγνώμη να τη ζητήσει ο επικεφαλής, όχι ο Τριάντης. Εκτός να τον βάλανε, πράμα που είναι δυο φορές ανεπίτρεπτο.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s