Ο Χρήστος Μιχαηλίδης και η ρωμαϊκή ιστορία

Άμα συνεχίζεις να γράφεις πάλι προχειρότητες σαν τη σημερινή, τότε γύρνα τη στήλη σου στο «ευπρεπές» κουτσομπολιό διασημοτήτων. Τι γράφεις πάλι σήμερα:

Γύρω στο 153 π.Χ., όταν ο Ιανουάριος έγινε ο πρώτος μήνας του ρωμαϊκού ημερολογίου, ο Φεβρουάριος καθιερώθηκε ως δεύτερος, θέση που διατηρεί μέχρι σήμερα στο δωδεκάμηνο πολιτικό ημερολόγιο.

Ο διάδοχος βασιλιάς του Ρωμύλου, ο Πομπίλιος Νουμάς (715-672 π.X.) καθόρισε τον Ιανουάριο ως πρώτο μήνα του έτους εξαιτίας της έντονα φιλειρηνικής πολιτικής του, λόγω του θεού Άρη την πρώτη θέση είχε πριν ο Μάρτιος.

Με την ημερολογιακή μεταρρύθμιση του Ιουλίου Καίσαρα το 45 π.Χ. ο Φεβρουάριος είχε 29 μέρες τα κοινά έτη και 30 μέρες στα δίσεκτα. Ομως το 4 π.Χ. ο αυτοκράτορας Οκταβιανός Αύγουστος αφαίρεσε από τον Φεβρουάριο μία μέρα και την προσέθεσε στον Αύγουστο, που ήταν αφιερωμένος στο πρόσωπό του.

Όχι ακριβώς έτσι σκέτα, αυτό που δεν μας λες – γιατί δεν το έψαξες – είναι ότι εξαιτίας του Ιουλίου μήνα, προς τιμήν του μεταρρυθμιστή ομώνυμου Καίσαρα, που έχει 31 μέρες, θεωρήθηκε υποτιμητικό να έχει μία μέρα λιγότερη ο Αύγουστος. Ήταν ασύγκριτες οι μεγαλομανίες των ρωμαίων αυτοκρατόρων.

Λουπερκάλια (Lupercalia), γιορτή της γονιμότητας, προς τιμήν του θεού Φαύνου (του Πάνα των Ελλήνων) στις 15 Φεβρουαρίου.

Υπάρχει μια σύγχυση εδώ. Ο Λούπερκος (Lupercus) ήταν μια πρωτόγονη ρωμαϊκή θεότητα που προστάτευε τα κοπάδια από τους λύκους (εξ ου η λατινική ρίζα lupus για τον λύκο) και η αρχικά βουκολική γιορτή του απέκτησε αργότερα το χαρακτήρα της εξάγνισης και της γονιμότητας.  Ο Φαύνος ήταν ο πατέρας του Λατίνου, ο γενάρχης των Ρωμαίων, και ήταν επίσης θεός της γονιμότητας μεταξύ άλλων και γι αυτό συνενώθηκε με τον Λούπερκο. Πολύ αργότερα, όταν οι Ρωμαίοι κατέκτησαν την Ελλάδα έψαχναν έναν Έλληνα θεό για συνδέσουν τις δύο θρησκείες και τον βρήκαν στο πρόσωπο του Πάνα, οπότε το πολυθεϊστικό ρωμαϊκό μίξερ συνέδεσε και τις τρεις θεότητες. Μια ενδιαφέρουσα λεπτομέρεια παραδίδει ο Πλούταρχος, στο έργο του «η ζωή του Καίσαρα», ότι τα Λουπερκάλια ήταν αρχικά μια βουκολική γιορτή αφιερωμένη στον Αρκαδικό μυθικό βασιλιά Λυκάονα.

Η γιορτή μπορεί να καταργήθηκε από την Καθολική Εκκλησία τον 5ο αιώνα μ.Χ., αλλά την οικειοποιήθηκε με τη γιορτή του Αγίου Βαλεντίνου και τη Μέρα των Ερωτευμένων στις 14 Φεβρουαρίου.

Όχι και πάλι ακριβώς έτσι στη σύνδεση με τον άγιο Βαλεντίνο. Οι γιορτές του Λουπερκαλίων ήταν και αυτές οι κυρίως πρόδρομες των Απόκρεων και γι αυτό σήμερα οι ιστορικοί και οι λαογράφοι τις συνδέουν περισσότερο απ’ όσο τον Βαλεντίνο. Μάλιστα, ο λαογράφος Νικόλαος Πολίτης είναι πεπεισμένος ότι παρουσιάζουν τις περισσότερες ομοιότητες.

Και, Χρήστο Μιχαηλίδη, κάνε μας μια χάρη. Μην ξαναπιάσεις την κλασική μουσική, και γενικότερα όλη τη μουσική, προ καιρού πάλι είπες κοτσάνα αλλά προτίμησα να μην ασχοληθώ.

ΥΓ. Ο παμμέγιστος διορθωτής των πάντων και συνάδελφος σου, ο ρωμαιολάτρης Στάθης, θα σε διορθώσει άραγε;

Advertisements

8 thoughts on “Ο Χρήστος Μιχαηλίδης και η ρωμαϊκή ιστορία

  1. Θυμάσαι Cyrus που κάναμε επί δύο ποστ και δεκάδες σχόλια συζήτηση για το κοτσανολόγιο του Τρίτου; Τέτοιες κοτσάνες λέει και γράφει ο Μιχαηλίδης, επιμένει να μην ξέρει σωστά ονόματα και έργα. Και ναι, mahler76, ο ίδιος τύπος είναι.

  2. Το κακό είναι ότι ενοχλείται αφόρητα ακόμη και όταν οι υποδείξεις για τη διόρθωση των λαθών είναι τεκμηριωμένες και καλόπιστες.

  3. Ο κ. Μιχαηλίδης, αν δεν το έχετε μάθει, έστησε blog για την εκπομπή του στο Τρίτο Πρόγραμμα – τι σόι εκπομπή είναι τώρα, ρωτήστε εκείνους που ξέρουν. Ή καλύτερα επισκεφτείτε το blog του για την εκπομπή για να δείτε πως τον στρίμωξαν άγρια (και σοβαρά) και άρον-άρον το έκλεισε – το σφράγισε πιο σωστά – για προλάβει τα χειρότερα. Πολύ δεν του πάει που ασχολούμαστε με αυτόν; Γρανάζι του συστήματος είναι και μάλιστα πολύ ύποπτο. Η ημιμάθειά του – κάνει και τον ξερόλα – η ασχετοσύνη και η ανευθυνότητά του δεν έχουν όμοιο στη σημερινή εποχή.
    Μια επίσκεψη στο blog της εκπομπής του και στα σχόλια που υπάρχουν – όσα δεν λογόκρινε και δεν έσβησε – πείθει τον καθένα.
    Η διεύθυνση του blog είναι http://www.manos-sebastian-floyd.blogspot.com

  4. Ο κ. Μιχαηλίδης, αν δεν το έχετε μάθει, έστησε blog για την εκπομπή του στο Τρίτο Πρόγραμμα – τι σόι εκπομπή είναι τώρα, ρωτήστε εκείνους που ξέρουν. Ή καλύτερα επισκεφτείτε το blog του για την εκπομπή για να δείτε πως τον στρίμωξαν άγρια (και σοβαρά) και άρον-άρον το έκλεισε – το σφράγισε πιο σωστά – για να προλάβει τα χειρότερα. Πολύ δεν του πάει που ασχολούμαστε με αυτόν; Γρανάζι του συστήματος είναι και μάλιστα πολύ ύποπτο. Η ημιμάθειά του – κάνει και τον ξερόλα – η ασχετοσύνη και η ανευθυνότητά του δεν έχουν όμοιο στη σημερινή εποχή.
    Μια επίσκεψη στο blog της εκπομπής του και στα σχόλια που υπάρχουν – όσα δεν λογόκρινε και δεν έσβησε – πείθει τον καθένα.
    Η διεύθυνση του blog είναι http://www.manos-sebastian-floyd.blogspot.com

  5. Πάνος / 21 Μάι 2011
    Το σχόλιο σας θα πρέπει να εγκριθεί πριν δημοσιευθεί.

    O κ. Μιχαηλίδης εκτός από τα καθημερινά ραδιοφωνικά ατοπήματά του προσβάλει συχνά τη νοημεοσύνη μας και από το ιστολόγιό του.
    Ιδού σήμερα (21/5/2011) σε ανάρτηση με όνομα ΟΙ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΙ, ΚΑΙ ΟΙ ΕΛΕΝΕΣ ΜΟΥ έχει … ξαποστείλει και την Κική Δημουλά!.
    http://filoftero.blogspot.com/
    Αναφέρει επί λέξει:
    «Ξαναβρεθήκαμε μεσα σε μια αναμπουμπούλα θανάτων, σε ταραγμένα απόνερα. Μου μένει, όμως, μια χαρά μεγάλη που, εκεί που ειναι, αναζητά τον Παπάζογλου, τον Ρασούλη και την Δημουλά.»

    Περαστικά μας!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s