Μην πετάτε τη λογική! (για τις τζαμπέ μετακινήσεις)

Θα γνωρίζετε αρκετοί για ένα καινούριο «κίνημα» κατά της ακρίβειας στα εισιτήρια των ΜΜΜ. Το μεηλ που κυκλοφορεί αλυσιδωτά, αναφέρει:

Ακούστε κάτι ενδιαφέρον που μπορούμε να το επεκτείνουμε. Σήμερα στον ηλεκτρικό σταθμό του Αγ. Ελευθερίου στα ακυρωτικά μηχανήματα και ενώ ήμουν έτοιμη να ακυρώσω το εισιτήριο μου για Σύνταγμα, βρήκα πάνω στο ακυρωτικό μηχάνημα ένα εισιτήριο ακυρωμένο 15 λεπτά πριν, στην ίδια κατεύθυνση με τη δική μου. Χωρίς δεύτερη σκέψη και δεδομένου ότι μου έχει ξανατύχει, δεν ακύρωσα το εισιτήριο μου αλλά πήρα το ακυρωμένο που βρήκα και με αυτό κατέβηκα Σύνταγμα.

Το περιστατικό αυτό μου έχει ξανασυμβεί και πληροφορήθηκα πώς υπάρχει μία ομάδα ατόμων που αντί να πετάξει το εισιτήριο κατά την έξοδο της από το μέσο μεταφοράς το αφήνει πάνω στα ακυρωτικά μηχανήματα ώστε να το χρησιμοποιήσει και ο επόμενος. Είναι μια κίνηση συνεργασίας των πολιτών της Αθήνας που αντιδρούν στις μαζικές αυξήσεις των τιμών βασικών αγαθών.

Νομίζω θα μπορούσαμε να το εφαρμόσουμε και εμείς δίνοντας την ευκαιρία στον επόμενο από μας να ταξιδέψει δωρεάν. Επίσης θα βοηθούσε να το διαδίδαμε σε όσους το δυνατό περισσότερους!

Εκ πρώτης όψεως η ιδέα μοιάζει καλή όσο και συμφέρουσα αλλά τώρα που τη σκέφτομαι περισσότερο αρχίζω να τη θεωρώ προβληματική. Όπως συζητείται και αλλού (πχ εδώ ένας ενδιαφέρων διάλογος) αφενός παραμένουμε ως η χώρα στην ΕΕ με τα φτηνότερα εισιτήρια (αλλά και κομίστρων ταξί) κι αφετέρου τα ΜΜΜ στο σύνολό τους είναι σχεδόν ελλειμματικά. Υπάρχει μια επικίνδυνη γενίκευση στο μεηλ, πως ό,τι ακριβαίνει είναι εξ ορισμού βλαπτικό για την τσέπη μας. Σωστό μεν, αλλά άσχετο δε στη συγκεκριμένη περίπτωση. Διότι αν δεν αναπτύξεις τις συγκοινωνιακές υποδομές μιας πόλης, το χρήμα δεν κυκλοφορεί. Η απομόνωση των τοπικών κοινωνιών, με την έννοια των απομακρυσμένων/υπανάπτυκτων δήμων, είναι σε βάρος της οικονομικής ανάπτυξης, μια θεμελιώδης αρχή που πολλοί την παραβλέπουν από άγνοια κι ενίοτε μερικοί από σκοπιμότητα (εγκληματικότητα, μικροπολιτικά συμφέροντα κλπ). Πιστεύω ότι η υλοποίηση του μετρό κατέδειξε σε μεγαλύτερο βαθμό την επίγνωση των κοινωνικών ανισοτήτων από τη στιγμή που συνδέονται μεταξύ τους σε ελάχιστα λεπτά φτωχοί και πλούσιοι δήμοι. Θα έπρεπε λοιπόν, αντί να σαμποτάρουμε το βασικό αγαθό της μετακίνησης με τη νοοτροπία των αντικαπιταλιστικών κορώνων του ΚΚ, που βλέπει παντού εχθρούς ακόμα και κάτω από το χαλάκι της εξώπορτας, να το βοηθήσουμε να αναπτυχτεί τόσο οικονομικά όσο και με παρεμβάσεις σε κριτική στο έργο των ΜΜΜ, οι εποχές του διαβόητου «συνδικαλιστή» Κολλά να παρέλθουν ανεπιστρεπτί επιτέλους. Και ναι, είναι ακριβό το εισιτήριο για τα 80 λεπτά που ζητάει αλλά για αυτούς που κινούνται σποραδικά και για λίγες στάσεις μιας γραμμής. Πόσοι είναι αυτοί σε σχέση με τους τζαμπατζήδες; Αν κινείσαι καθημερινά, δεν συμφέρει η κάρτα; Και τέλος πάντων περισσότερο κοστίζει η βενζίνη στο αυτοκίνητο, μόνο για τις αναγκαίες μετακινήσεις (εργασία) χρειάζεσαι τουλάχιστον 100 ευρώ βενζίνη το μήνα.

Υπάρχει όμως κάτι σημαντικότερο εδώ, μια εκτεταμένη άγνοια για τη χρήση του εισιτηρίου. Η διατύπωση επάνω στο εισιτήριο για το όριο μετακινήσεων είναι λίγο ασαφής, να μην πω μπερδεμένη. Αντί να οριοθετήσει με σαφήνεια το εύρος της μετακίνησης, σου λέει που δεν μπορείς να πας! Το «εκτός» που αναγράφει κάνει όλη τη ζημιά. Το διαπίστωσα όταν ρώτησα γνωστούς μου για το πως μπορείς να μετακινηθείς, οι περισσότεροι είχαν την εντύπωση πως ισχύει μόνο για τα λεωφορεία! Το ίδιο συνέβει και στους ψιλικατζήδες της γειτονιάς μου, τους ρώτησα αν ισχύει και για το μετρό και δήλωσαν τόση άγνοια όση και οι πελάτες τους! 185 είναι το «τιμημένο» τηλέφωνο του ΟΑΣΑ όπως υπάρχουν και οι υπάλληλοι των γκισέ…

Μα και το άλλο, πρακτικά το «κίνημα» των τζαμπατζήδων πάσχει σε ένα πολύ σοβαρό σημείο. Στο μετρό υπάρχει σαφής προειδοποίηση ότι το εισιτήριο ισχύει από την είσοδο των ακυρωτικών μηχανημάτων μέχρι την έξοδο από την αποβάθρα, όχι μόνο μέσα στους συρμούς. Δείτε το σαν μια προβοκάτσια, αφήνουν οι ελεγκτές επίτηδες ακυρωμενα εισιτήρια πάνω στα μηχανήματα τα οποία είναι σημαδεμένα και μετά σου κάνουν έλεγχο όταν μπεις. Τώρα, θα έχουν δίκιο ή άδικο να σας γράψουν πρόστιμο;

Γι αυτό, ας μην καταπίνουμε αμάσητο ό,τι κυκλοφορεί, σκεφτόμαστε και λίγο παραπάνω.

ΥΓ Για παράδειγμα, μένω στον Κορυδαλλό και πάω στη Δουκίσσης Πλακεντίας. Πριν πλήρωνα 0,50+0,80€ εφόσον οι περιπταράδες εδώ δεν είχαν ενιαία εισιτήρια. Σύνολο, 1,30€. Τώρα όλη αυτή η διαδρομή κοστίζει μόλις 0,80€. Προσωπικά, γιατί να παραπονιέμαι;

Advertisements

14 thoughts on “Μην πετάτε τη λογική! (για τις τζαμπέ μετακινήσεις)

  1. κατά τη γνώμη μου η θέσπιση κοινού ενιαίου εισητηρίου για όλα τα μέσα μεταφοράς είναι πολύ καλή κίνηση. Παράλληλα με την ελάχιστη μείωση του εισητηρίου, έγινε και μείωση των τιμών των μηνιαίων καρτων, για το οποίο δε γίνεται λόγος στο μεηλ. Κοινώς προωθείται διάδοση της χρήσης των ΜΜΜ σε καθημερινή βάση το οποίο δε με βρίσκει καθ’ όλα σύμφωνη. Ας μην κοιτάμε το δέντρο και χάνουμε το δάσος

  2. αφενός παραμένουμε ως η χώρα στην ΕΕ με τα φτηνότερα εισιτήρια…

    Mήπως επειδή έχουμε και τους δεύτερους χαμηλότερους μισθούς στην ευρωζώνη;

    Κατά τα άλλα, στο μετρό και στον προαστιακό κατά τον έλεγχο συμβαίνουν ιστορίες καθημερινής τρέλας.

    Δίνουν παραπλανητικές πληροφορίες στους ξένους.
    Προχθές, πλάι μου στο εκδοτήριο του Συντάγματος, μια ξένη ζήτησε εισιτήριο μετ’ επιστροφής για το σταθμό της Ακρόπολης. Ο υπάλληλος της έδωσε ένα των 0,80 ευρώ χωρίς να της πει ότι έχει ισχύ ενενήντα λεπτών. Σκέφτηκα ότι θα μπορούσε να βρεθεί σε δυσάρεστη θέση αν έπεφτε σε έλεγχο και της εξήγησα για την περιορισμένη ισχύ του εισιτηρίου.

    Τις προάλλες μια φίλη κατέβηκε ως την πλατφόρμα για να παραλάβει την μητέρα της που αδυνατούσε να αναδυθεί μόνη της …στην επιφάνεια. Στις σκάλες υπήρχε έλεγχος και της ζήτησαν να δουν το εισιτήριο. Τους εξήγησε ότι πήγε να παραλάβει τη μητέρα της αλλά δεν το δέχτηκαν. Τους στόλισε κανονικά και δεν προχώρησαν.

    Τις πρώτες μέρες της εφαρμογής δεν ήξεραν καν να εξηγήσουν αν η ισχύς διαρκεί μέχρι την ώρα αποβίβασης ή την ώρα της τελευταίας επιβίβασης. Ούτε και σ’ αυτό μπορούσαν να απαντήσουν.

    Μια άλλη κυρία, ζήτησε εισιτήριο για ηλικιωμένους – το μειωμένο για τους άνω των 65 – και της είπαν ότι δεν έχει κυκλοφορήσει ακόμα (!!). Δεν ήξεραν ότι δεν πρόκειται να κυκλοφορήσει ειδικό για καπή και ότι γι αυτές τις περιπτώσεις ισχύει το μειωμένο.

    Οπότε, μπροστά σε τέτοια ανοργανωσιά, δεν βρίσκω παράλογη αυτή την αντίδραση.

    Δεν θα πάρω, βέβαια, ποτέ μου παρατημένο εισιτήριο, για πολλούς λόγους, ιδεολογικούς κυρίως.

    Αφήνω, όμως, το δικό μου, για όσους ζουν στα όρια της φτώχειας. Κι αυτό για λόγους ιδεολογίας, πάλι. Αν θέλουν να συμβάλλουν στη μείωση των ελλειμμάτων των οργανισμών κοινής ωφέλειας, ας μειώσουν τις αποδοχές των προέδρων, των συμβούλων, των παρασυμβούλων και των βουλευτών στο τέλος τέλος.

    Αν πάρει το εισιτήριό μου, κάνας σπάγκος, το κρίμα στο λαιμό του.

  3. [τι πας να κάνεις στην Δούκισσα της Πλακεντίας; Να ψωνίσεις από τον Σκλαβενίτη; ούτε ένα καφέ δεν έχει εκεί τριγύρω! 🙂 ]

  4. Κολοκύθια μετά ριγάνεως. Ο τσιφτετέλληνας μόνο στην κομπίνα δείχνει «κοινωνική ευαισθησία» (εις βάρος των κορόιδων που πληρώνουν). Αν είναι να σταματήσει να βρωμίζει τον τόπο με τα πλαστικομπουκαλο- γυροπιτοσούβλακά του ή να χαμηλώσει τον ήχο της γαμοτηλεόρασης και του γαμοστέρεο στις δύο το πρωί, τότε δεν σκέφτεται τον διπλανό του.

  5. Όσον αφορά το ΥΓ σου, και τότε ένα εισιτήριο 80 λεπτών χρειαζόσουνα για να κάνεις την διαδρομή Κορυδαλλός (λεοφωρείο) – Δουκίσης Πλακεντίας (μετρό).
    Αυτό με το εισιτήριο των 80 λεπτών – προς μία κατεύθυνση όμως – για μιάμιση ώρα και για πολλαπλά συγκοινωνιακά μέσα, ίσχυε και πριν την πρόσφατη κατάργηση του εισιτηρίου των 50 λεπτών.

    Δεν ξέρω αν εσύ πλήρωνες 2 εισιτήρια λόγω μη διαθεσιμότητας στα περίπτερα, ψιλικατζίδικα κ.ο.κ. ή λόγω άγνοιας αλλά 2 εισιτήρια πλήρωναν οι μισοί τουλάχιστον για παρόμοιες διαδρομές και οι άλλοι μισοί εισιτήριο του 1 ευρώ που το έλεγαν εννιαίο και ισχύει για πολλαπλές διαδρομές διαφορετικών κατευθύνσεων μέσα σε μιάμιση ώρα.

    Όταν έλεγα στους φίλους και γνωστούς μου ότι με το εισιτήριο των 80 λεπτών κάνεις την δουλειά σου, τότε δεν με πιστεύανε γιατί δεν το είχανε ακούσει από πουθενά αλλού. Γιατί τα ΜΜΜ δεν είχαν κάνει τον κόπο να διαφημίσουν τρόπους για να κάνουμε εμείς οικονομία. Αλλά τώρα που αυξήσανε το εισιτήριο των λεοφωρείων 40%, προβάλουνε όλη την ώρα τα θετικά του εισιτηρίου των 80 λεπτών.

    Και μιας μας αρέσει και στους 2 ο Αστερίξ, θυμήσου το τεύχος «Η Κατοικία των Θεών», που ο Αλφαβητίξ έκανε αυξήσεις κάθε μέσα στο ψάρι λόγω των Ρωμαίων και κάθε μέρα έλεγε στους συγχωριανούς του όταν του κάνανε παράπονα, «Ακόμη όμως είναι πιο φθηνά από την Ρώμη».

  6. Ωραία όλα αυτά αλλά Ελλάδα δεν είναι μόνο η Αθήνα (έχουμε καταντήσει και εμείς γραφικοί να το επαναλαμβάνουμε αλλά έτσι είναι) και νομίζω ότι οι ίδιες -και ίσως λίγο «τσιμπημένες»- τιμές στα καύσιμα ισχύουν και στην επαρχία.Αυτό όμως που δεν είναι το ίδιο είναι οι τιμές των εισητηρίων.Οπότε τη σήμερον ημέρα ένας φοιτητής στα Γιάννενα για να πάει από το κέντρο στο Πανεπιστήμιο και να επιστρέψει χρειάζεται 1,10-1,20 ευρώ ημερησίως για διαδρομή 15 λεπτών με το λεωφορείο.

    Για τα υπόλοιπα.Μου ήρθε και ένα παρόμοιο μέηλ που καλούσε σε ανταρσία στο Μπάουντυ,με άξονα το μποϋκοτάζ μόνο της Shell και άλλης μιας εταιρείας, ώστε να πέσουν οι τιμές…ασχολίαστο.
    Το σχόλιο όμως κοινό και στις δύο περιπτώσεις.Επειδή η καταναλωτική συνειδητοποίηση,ενεργοποίηση και αντιπροσώπευση δεν υπάρχουν στην Ελλάδα, προσπαθεί ο κάθε ένας με σπαμομέηλ να φέρει την ενεργειακή και καταναλωτική επανάσταση.Θυμίζει όμως περισσότερο μάχη μεταξύ ιθαγενών και τεχνολογικά ανώτερων αποικιοκρατών.Στο τέλος με καθρεφτάκια ξεχνιόμαστε και το βουλώνουμε.

  7. Λίγο πιο πάνω, υπάρχει ένα σχόλιο που με καλύπτει 100%, είναι αυτό που υπογράφει ο «Έλλην Δημοκράτης».

    Δεν καταλαβαίνω πια τίποτα από την Ελλάδα και την κοινωνία της, ή μάλλον τη μάζα της. Άναρθρη, αλόγιστη,ανορθολογική όσο δεν μπορεί να γίνει άλλο. Δοξάζω θεούς και δαίμονες που ήρθαν έτσι οι συγκυρίες και βρέθηκα μακριά της, θαυμάζω τους ελάχιστους που καταφέρνουν να επιβιώνουν και καμιά φορά να δημιουργούν σε αυτές τις απόλυτα χαλασμένες συνθήκες.

  8. Καλησπέρα,
    Η κίνηση αυτή δεν ξέρω εάν συνιστά «παρανομία» ή κάτι το μη συμβατικό. Στο κάτω κάτω, εάν το εισιτήριο δίνει το δικαίωμα σε 90′ χρήσης και έχουν χρησιμοποιηθεί μόνο τα 20′ π.χ, γιατί να «πεταχθούν» τα 70′ υπόλοιπα;
    Υπάρχει, όμως, η πιθανότητα να προσκαλέσουμε, αυτό που θέλουμε να αποφύγουμε. Εάν οι Χ επιβάτες αποφέρουν Ψ έσοδα, το κλάσμα τους θα φέρει και αντίστοιχο κλάσμα εσόδων, με αποτέλεσμα είτε να πρέπει να αυξηθούν τα κόμιστρα είτε να υποβαθμισθούν οι υπηρεσίες.
    Οι Αθηναϊκές συγκοινωνίες είναι από τις φθηνότερες στην Ευρώπη, αλλά και ενδεχομένως στην Ελλάδα. Κλασσικό παράδειγμα τα ταξί: Στις επαρχιακές πόλεις, όπου η ακτίνα πόλης είναι περιορισμένη, όχι όπως στην Αθήνα με διάμετρο από την Βουλιαγμένη μέχρι πέρα από την Κηφησσιά, η διπλή ταρίφα είναι στάνταρ.

  9. Συναγωνιστή έχεις απόλυτο δίκιο αλλά εδώ στην ρωμανία σκέφτονται μόνο πως να μην πληρώσουν εισιτίριο για να ξεπληρώσουνε τις δόσεις.

  10. αυτό με το εισιτήριο το κάνω κι εγώ, το αφήνω η το δίνω, πρίν το ακυρώσουν οι άλλοι. Μια που ακριβαίνουν όλα, καλύτερα να τα μοιραζόμαστε.
    🙂

  11. Και μόνο η ύπαρξη όλων αυτών των συζητήσεων ανά το διαδίκτυο, για το αν θα ΕΠΡΕΠΕ κανείς να ακυρώνει ένα εισιτήριο σε κάθε διαδρομή με τα ΜΜΜ, δηλώνει το πόσο προβληματική είναι η Ελληνική κοινωνία. Μάλιστα, για έναν έμπειρο αναγνώστη, η «άνεση» με την οποία είναι γραμμένες οι προτροπές για τους τρόπους αποφυγής ακύρωσης ενός εισιτηρίου, είναι που δηλώνει τις διαστάσεις του προβλήματος.

    Ας κάνουμε μια πολύ σύντομη ανάλυση:

    Ο λόγος που σε κάθε διαδρομή ο επιβάτης οφείλει να ακυρώνει ένα εισιτήριο, είναι επειδή απλά πρέπει. Ούτε επειδή τον βολεύει η τιμή, ούτε επειδή αν δεν το κάνει θα τον πιάσουν, ούτε επειδή είναι «ευαισθητοποιημένος», ούτε επειδή είναι κοροΐδο αν το κάνει.

    Αυτή η έννοια του κανόνα – που τις πιο πολλές φορές, η τήρηση ενός κανόνα δεν θα κοστίσει τίποτα στον Έλληνα, πχ να μην διασχίσει τον δρόμο ως πεζός όταν το φανάρι είναι κόκκινο (ούτε λίγο πριν γίνει πράσινο, για σένα που αναρωτιέσαι) – είναι που απουσιάζει εντελώς από την ιδιοσυγκρασία του Έλληνα, και η παρατεταμένη επί δεκαετίες απουσία αυτή, ευθύνεται για το συντριπτικά μεγαλύτερο ποσοστό των προβλημάτων που αντιμετωπίζει καθημερινά στην ζωή του.

    Δυστυχώς πάρα πολλοί αναγνώστες (όσοι τέλος πάντων έχουν διαβάσει ως εδώ) δεν θα μπορούν να καταλάβουν την ουσία του θέματος στο οποίο αναφέρομαι. (Το πιο πιθανό είναι να νομίζουν ότι απλά είμαι με «τους άλλους». Δηλαδή με την κυβέρνηση, αφού ως γνωστό, η όποια κυβέρνηση φταίει πάντα.). Ο λόγος είναι η απουσία της έννοιας του κανόνα, η οποία επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό την αντίληψη τέτοιων θεμάτων, αφού η απόκτηση μιας τέτοιας έννοιας, γίνεται από πολύ μικρή ηλικία.

    Με απλά λόγια, ο μέσος Έλληνας δεν είναι σε θέση να καταλάβει τον λόγο ύπαρξης ενός κανόνα, ούτε το πώς μακροπρόθεσμα, η μη τήρηση του, θα επηρεάσει τους άλλους, αλλά και τον ίδιο. Συνήθως, σχεδόν αυτόματα, η πρώτη αντίδραση του στη θέσπιση ενός κανόνα, είναι να βρει ένα τρόπο, να τον παρακάμψει.

    Για να μην παρεξηγηθώ, δεν λέω πως δεν πρέπει να υπάρχει καμία αντίδραση σε μέτρα, η νόμους που κατά καιρούς η εκάστοτε κυβέρνηση μπορεί να εφαρμόσει.

    Αναφέρομαι στην τήρηση των απλών κανόνων της κοινωνίας, η οποία τις πιο πολλές φορές δεν μας κοστίζει τίποτα… Και στην προκειμένη περίπτωση, στους περισσότερους, πραγματικά δεν κοστίζει τίποτα… Δεν μπορώ να πιστέψω ότι ο κόσμος που συναντάω καθημερινά στον ηλεκτρικό, του οποίου η πλειοψηφικά κουβαλάει μαζί του προϊόντα, ipod, Rayban, Dolce & Gabbana και δεν συμμαζεύεται, έχει τόσο σοβαρό πρόβλημα με το κόστος των εισιτηρίων των μέσων μαζικής μεταφοράς.

    Σημείωση: ναι, και εγώ Έλληνας είμαι.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s