Ο τραβηγμένος ακτιβισμός μιας λέξης

Αυτές τις δύο τελευταίες μέρες τριβελίζει το μυαλό μου μία επαναλαμβανόμενη έκφραση. Θιβετιανοί ακτιβιστές. Το ακούω μία δύο φορές από την τηλεόραση, δεν έδωσα σημασία στην αρχή παρά μόνο στο περιεχόμενο της είδησης. Το βλέπω σε μερικά ιστολόγια στην αρχή, πάλι δεν έδωσα πολλή σημασία, μόνο το σημείωσα ως κάτι που δεν μου στεκόταν καλά. Αλλά σήμερα, ανοίγοντας τον Google Reader, η έκφραση αυτή βγήκε σαν χείμαρρος και η επανάληψή της με έκανε να καταλάβω τελικά ότι ο όρος είναι αδόκιμος και στρεβλός μέσα από την κατάχρησή του.

Σκεφτείτε, αποκαλείτε τους ήρωες του ’21 ακτιβιστές; Τους Παλαιστίνιους; Μήπως αν αποκαλέσετε έναν Κύπριο, που θέλει να δει την πατρίδα του ενωμένη, ως «ακτιβιστή», το λιγότερο να σας ρίξει μια σβουριχτή σφαλιάρα που θα σας τινάξει μέχρι το Πενταδάκτυλο;

Η διαφορά δεν είναι ακριβώς στον όρο, αλλά στις προθέσεις. Είναι τραβηγμένο να αποκαλείς έναν άνθρωπο που θέλει να ελευθερώσει τη σκλαβωμένη πατρίδα του ως «ακτιβιστή». Αν η εθνοαπελευθέρωση μιας χώρας από το ζυγό είναι ακτιβισμός, τότε την εξισώνετε με την Green Peace και την ΜΚΟ Αλληλεγγύη. Δεν είναι το ίδιο πράμα, έτσι;

Τα ΜΜΕ παίζουν ύπουλα το ρόλο τους, υποβάλλουν αργά και σταδιακά σε συγχώνευση έννοιες που απέχουν η μία από την άλλη. Εάν ακόμα θεωρείτε ότι η απελευθέρωση μια χώρας ισούται με τον ακτιβισμό κατά των SUV που ρυπαίνουν κι επιβαρύνουν τις πόλεις, τότε πάω πάσο.

Advertisements

15 thoughts on “Ο τραβηγμένος ακτιβισμός μιας λέξης

  1. Παράθεμα: Έκλασαν και οι μπλόγκερς - Λαπούτα

  2. Aκτιβισμός εν προκειμένω είναι ο τρόπος που επέλεξαν να «αγωνισθούν». Μια διαμαρτυρία εκ του ασφαλούς είναι πλησιέστερη στον ακτιβισμό ως έννοια. Νομίζω μάλιστα, ότι δεν ήταν μόνον Θιβετιανοί – άκουσα ότι στην διαμαρτυρία συμμετείχαν και γάλλοι.

    Όσο για τον όρο «ακτιβιστής» σκέψου ότι αποδίδεται μέχρι και σε διαδικτυακούς πληκτρολόγους! Έχεις δει πολλούς active καθισμένους σε ανατομικές πολυθρόνες γραφείου;

  3. Κ.σ-Μ.
    Άλλο πολιτική διαμαρτυρία κι άλλο ακτιβισμός. Οι Θιβετιανοί κάνανε διαμαρτυρία για την κατεχόμενη χώρα τους, γιατί αυτός ήταν ο σκοπός τους. Πρόκειται περί εθνοαπελευθερωτικής δήλωσης. Ο ακτιβισμός έχει σαν στόχο την καταγγελία πολιτικών, κοινωνικών και οικολογικών παραβάσεων[sic] σε συγκεκριμένους τομείς κυβερνητικής πολιτικής, όχι στρατιωτική κι εθνοαπελευθερωτική καταγγελία. Μην τα ισοπεδώνουμε όλα, αλλιώς η Φιλική Εταιρεία ήταν μια ΜΚΟ της εποχής. Είναι υπερβολή όπως και να το δεις.

    Όσο για το άλλο active που λες, ο καθείς συμμετέχει με τον τρόπο του. Το ζήτημα είναι παραχθεί συγκεκριμένο μήνυμα και αποτέλεσμα. Κι εννοείται ότι κατάλαβα που το πας, απλά ας μην προσωποποιήσουμε τώρα ορισμένες καταστάσεις, δεν είναι αυτό το θέμα μας.

  4. Όσο για τους Γάλλους, αν δήλωσαν κι αυτοί «ακτιβιστές» και δεν τους βάφτισαν έτσι τα ΜΜΕ, κακό του κεφαλιού τους. Και μόλις τώρα ανακαλώ στη μνήμη μου τη γνωστή εξίσωση του Πολύδειρα: αναρχικός = ακτιβιστής.

  5. jago αν δεις τη βικιπαιδεία στα αγγλικά τουλάχιστον έχει μία πολύ ευρεία έννοια ο ακτιβισμός. Αλλο αν εμείς την έχουμε συνδέσει μόνο με greenpeace κλπ. Η πορεία μοτοσικλετιστών για το Κυπριακό όταν ακτιβισμός, διότι από όσο έχω καταλάβει ο ακτιβισμός αναφέρεται σε δράση με πρωτότυπους και εντυπωσιακούς τρόπους. Οι ήρωες του 1821 δεν ήταν ακτιβιστές ήταν κλέφτες και αρματωλοί 🙂 Εννοώ ότι χαρακτηρίζονταν επίσης κάτι που ήταν εκείνη την εποχή αντίστοιχα χαρακτηριστικό και απέδιδε και τον τρόπο δράσης τους.
    Και δεν γίνεται έναν όρο του σήμερα να τον χρησιμοποιήσεις για προγενέστερες ιστορικές καταστάσεις. Η ενέργεια να ξεδιπλώσεις μία σημαία σαν συμβολική πράξη διαμαρτυρίας είναι ακτιβισμός. Η ενέργεια των Παλαιστινίων που σκότωσαν 11 Ισραηλινούς αθλητές το 1972 στους Ολυμπιακούς του Μονάχου χαρακτηρίστηκε τρομοκρατία τότε που ακόμα ο αγώνας τους ήταν παράνομος. Και ήταν τρομοκρατία κακά τα ψέμματα, άσχετα αν υποστήριζε έναν άνισο αγώνα δικό τους αγώνα. Αναγκάστηκαν να φτάσουν σε τέτοιες πράξεις για να προσελκύσουν την προσοχή της διεθνούς κοινότητας. Οι Θιβετιανοί δεν έκαναν κάτι βίαιο, άρα μάλλον ακτιβισμός μπορεί να χαρακτηριστεί ή διαφορετικά διαμαρτυρία για την αυτονομία της χώρας τους.
    Διότι μην είσαι σίγουρος ότι ζητάνε απελευθέρωση της χώρας τους και το ταυτίζεις με την επανάσταση του 1821. Δεν ξέρω τι έλεγαν συγκεκριμένα οι νεαροί που διαδήλωναν, αλλά ο επίσημος εκπρόσωπός τους ο Δαλάι Λάμα διάβασα ότι μιλάει μόνο για αυτονομία και όχι για ανεξάρτητο κράτος. Εχει διαφορά.

  6. Το ακριβέστερο θα ήταν μάλλον: Με πρωτότυπους και δραστικούς τρόπους. Δηλαδή δράσεις που θα προσελκύσουν την προσοχή.

  7. Βάζω το αγγλικό από βικιπαιδεία που θα βοηθήσει περισσότερο: can be described as intentional action to bring about social or political change. This action is in support of, or opposition to, one side of an often controversial argument.

    Αν δεχθούμε ότι όντως ζητάνε αυτονομία τότε ο όρος πάει και στο social και στο political change μάλλον, αν και δεν είμαι ειδική, μία σκέψη κάνω. Αν έχω καταλάβει σωστά με όσα έχω ψάξει ως τώρα ζητάνε κάτι σαν το ιδιότυπο καθεστώς αυτοδιοίκησης του Αγίου Ορους και όχι ένα ελεύθερο κράτος. Θέλουν απλά να έχουν το δικαίωμα να αποφασίζουν για τα του οίκου τους, αλλά να συνεχίσουν να υπάγονται στην Κίνα. Αυτά πάντα με τις δηλώσεις του Δαλάι Λάμα που υποτίθεται είναι ο ηγέτης τους. Δεν ξέρω αν υπάρχουν άλλοι που να τους εκπροσωπούν.

  8. Πολύ ωραία η σκέψη-τοποθέτηση σου. Θεωρώ το ποστ επιτυχημένο «επί της ουσίας»(προπαγάνδα -παραποίηση).
    Για το «τυπικό» της υπόθεσης (που με αφορά λιγότερο)…Ναι μέχρι τώρα ακτιβιστής είναι κάποιος που δεν θέτει την ίδια του την ζωή σε κίνδυνο αλλά μόνο την ποιότητα της ζωής του για κάποιο άγνωστο χρονικό διάστημα.
    Πράγμα που δεν είναι λίγο ,γιατί ποιος θα ήθελε να περάσει μιά εβδομάδα η κάποιους μήνες παρέα με μπάτσους, δικηγόρους, και δημοσιογράφους παίζοντας μπάλα στο «γήπεδο» τους;

    Ωραία σκέψη!

  9. Kαλησπέρα και πάλι,

    ‘Οπως θα έχεις ακούσει σε λίγες μέρες το υπουργείο πρόκειται να καταθέσει στη Βουλή το νομοσχέδιο που νομιμοποιεί τις διακρίσεις στην ελευθερη συμβίωση.

    Επειδή ο χρόνος πιέζει, παίρνω το θάρρος να σου ζητήσω να ξεκλέψεις πέντε λεπτά από το χρόνο σου και να στείλεις τη διαμαρτυρία σου απευθείας στο Υπουργείο Δικαιοσύνης. Η ηλεκτρονική διεύθυνση είναι grammatia@justice.gov.gr. Mπορείς να στείλεις ένα σύντομο μήνυμα όπως αυτό εδώ:

    «Πληροφορήθηκα από τον τύπο την πρόθεση του Υπουργείου σας να καταθέσει στη Βουλή σχέδιο νόμου που θα προβλέπει ένα συμβόλαιο συμβίωσης αποκλειστικά για τα ανύπαντρα ετερόφυλα ζευγάρια. Θέλω να εκφράσω τη διαμαρτυρία μου καθώς θεωρώ ότι ο αποκλεισμός των ζευγαριών ίδιου φύλου από το νομοσχέδιο αντιβαίνει προς το Σύνταγμα και το ευρωπαϊκό δίκαιο.»

    Καλό θα είναι να υπογράψεις τη διαμαρτυρία με ονοματεπώνυμο και όχι με κάποιο ψευδώνυμο! Αν νομίζεις ότι μπορείς να το προωθήσεις και σε άλλους που να ενδιαφέρονται να κάνουν το ίδιο, ακόμα καλύτερα.

    Σε ευχαριστώ και πάλι και να με συγχωρείς αν σε κουράζω

  10. gay super hero: αφ’ενός ποστάρεις σε λάθος θέμα, αφ’ετέρου (χάρη στην αποδοχή τέτοιου αιτήματος από τον υπουργό δικαιοσύνης κ. Χατζηγάκη) πάμε για σύσταση ομάδας εργασίας που θα ετοιμάσει την επέκταση του συμφώνου ελεύθερης συμβίωσης ώστε να καλύπτει και τα ομόφυλα ζευγάρια.

  11. ΑΚΤΙΒΙΣΤΕΣ ΘΙΒΕΤΙΑΝΟΙ. ΟΠΩΣ Ο ΛΟΡΔΟΣ ΒΥΡΩΝΑΣ . Ο ΜΑΓΙΕΡ ΚΑΙ ΑΛΛΟΙ ΤΡΟΜΟΚΡΑΤΕΣ ΤΟΥ 19 ΑΙΩΝΑ ΠΟΥ ΤΑ ΕΒΑΛΑΝ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ ΤΗΣ ΤΟΥΡΚΙΑΣ . ΝΤΡΟΠΗ ΜΑΣ . ΟΙ ΛΕΞΕΙΣ ΕΧΟΥΝ ΔΥΝΑΜΗ ΚΑΙ ΕΜΕΙΣ ΦΟΒΟΜΑΣΤΕ ΝΑ ΠΟΥΜΕ ΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ. ΓΗ ΚΑΙ ΥΔΩΡ ΕΙΧΑΝ ΖΗΤΗΣΕΙ ΟΙ ΠΕΡΣΕΣ ΚΑΙ ΑΝ ΕΡΧΟΤΑΝ ΤΩΡΑ ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΓΗ ΚΑΙ ΥΔΩΡ ΘΑ ΤΟΥΣ ΔΙΝΑΜΕ ΑΛΛΑ ΘΑ ΛΕΓΑΜΕ ΟΤΙ ΣΤΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΤΗΣ ΚΑΛΗΣ ΓΕΙΤΟΝΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΦΙΛΟΞΕΝΙΑΣ ΤΟΥΣ ΧΑΡΙΖΟΥΜΕ ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΝΑ ΕΧΟΥΝ ΚΑΜΙΑ ΔΕΚΑΡΙΑ ΒΑΣΕΙΣ ΕΔΩ.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s