Οι Φιλελεύθεροι και «φιλελεύθεροι»…

…που έχουν για Θεό τον Αδαμάντιο Κοραή και κραδαίνουν απειλητικά την πίστη τους για το διαχωρισμό Εκκλησίας και Κράτους.

Από το «Αι περί κλήρου ιδέαι του Κοραή» του Γεωργίου Γαλίτη.

23.JPG

Ευχαριστούμε Jungle Report και Martingale.

UPDATE: Όλο το σχετικό κεφάλαιο μπορείτε να το διαβάστε στον Κακοφωνίξ

Advertisements

8 thoughts on “Οι Φιλελεύθεροι και «φιλελεύθεροι»…

  1. Παράθεμα: buzz

  2. Για να μην υπάρξει παρεξήγηση, παραθέτω το συγκεκριμένο χωρίο διότι μερικοί επικαλούνται τον Κοραή και τον «θεοποιούν». Ο Κοραής έθετε τις αυτές τις απόψεις σύμφωνα με τις συνθήκες τις εποχής του, αλλά πιστεύω ότι τον απαξιώνουν αποσιωπώντας ακριβώς αυτές επειδή ήταν ο εμπνευστής, μα τελικά υλοποιήθηκαν και σήμερα ζητάμε να καταργηθούν!

  3. Δεν τα λες όμως όλα. Δεν μιλάς για τους διωγμούς που υπέστη η Εκκλησία στα μετά του Καποδίστρια χρόνια. Για τις αναγκαστικές … απαλλοτριώσεις γης και κινητής περιουσίας και για πολλούς άλλους διωγμούς από το Ελληνικό κράτος και τους γαλλόφερτους σωτήρες μας…

    Όπως επίσης πρέπει να ξέρεις ότι ο Κοραής λέει ότι η Εκκλησία είναι αυτή που έσωσε τον Ελληνισμό στα μαύρα χρόνια της σκλαβιάς, κι ότι αν δεν ήταν αυτή δεν θα μπορούσε να είχε επιβιώσει ο Ελληνισμός.

    Είναι δε χαρακτηριστικό πως τελειώνει την αυτοβιογραφία του, έχοντας βέβαια αναγνωρίσει τα «λάθη» του και δικαιώνοντας τον ορθόδοξο κλήρο για τη στάση του…

    Αν κάνουν οι άλλοι επιλεκτικές αναφορές δε χρειάζεται να κάνεις κι εσύ.

    Τα προβλήματα άρχισαν για την Ελλάδα με την επιβολή των ιδεών του Γαλλικού «διαφωτισμού». Τέλος πάντων το θέμα είναι τεράστιο, έχει συνέπειες ακόμη και στη σημερινή Ελλάδα, και δεν εξαντλείται σε ένα σχόλιο…

    Εγώ θα τελειώσω με τα παρακάτω αποσπάσματα του Κοραή:

    Οσάκις μου εδόθη αφορμή να λαλήσω περί θρησκείας, τας μεν εις αυτήν προσκολληθείσας από απαιδεύτους δεισιδαιμονίας εξέρυξα , ουδέ θέλω παύσει εκσυρίττω. Περί αυτής δε ελάλησα πάντοτε με το προς αυτήν χρεωστούμενον σέβας. Όχι μόνον, διότι και πραγματικώς την πιστεύω…, αλλά και διότι, εάν κατά δυστυχίαν δεν την επίστευον, ήθελεν όμως είσθαι καθαρά μανία να πολεμώ φανερά ολάκερου Έθνους δόγμα. Εις ποίον σκοπόν αποβλέπων;… νακαταστήσω παντάπασιν άθρησκους τους ομογενείς μου;… Και τίς ωφέλεια, ή ποία τιμή ήθελε εκ της τοιαύτης ασέβειας προξενηθήν εις εμέ;» (Επιστ. προς Ιάκ. Ρώταν)

    και

    «Μόνον του Ευαγγελίου η διδαχή μπορεί να σώσει την αυτονομίαν του Γένους. Η θρησκεία μας έχη τοσούτον εξαίρετον παρά τας λοιπάς θρησκείας χαρακτήραν θεότητος, ότι το βιβλίον είναι εν αυτώ χάρτης και της επίγειου και της ουρανείου πολιτείας, ζώντος και αποθανόντος μόνος ο χάρτης ούτος αρκεί να μας σώσει»

    Ευχαριστώ…

  4. Συγνώμη για την κατάχρηση του χώρου αλλά μπορεί κάποιος να μου εξηγήσει γιατί ακολούθησαν τις άλλες συμβουλές του Κοραή και δε θέλουν να ακολουθήσουν και την παρακάτω; Και μην αρχίσουν άλλα χρόνια τότε, άλλη η κοινωνία, γιατί θα μεταφέρω το επιχείρημα αυτό σ’ όλους τους «Γάλλους Διαφωτιστές»…

    Προλεγόμενα 1809 – Στοχασμοί αυτοσχέδιοι περί της ελληνικής παιδείας και γλώσσης
    σελ. 353-354
    Τὰ διοριζόμενα Γραικιστὶ γραμμένα εἰς διδαχὴν τῶν παιδαρίων βιβλία πρέπει νὰ ἦναι, σύντομος Κατήχησις τῆς Θρησκείας, Ἐπιτομὴ τῆς Ἑλληνικῆς ἱστορίας, Ἐκλογὴ ἀπὸ τοὺς μύθους τοῦ Αἰσώπου, καὶ Συλλογὴ μικρὰ γνωμῶν ἠθικῶν, στηριζομένων ὅλων καὶ ἀναλυομένων εἰς τὸ αὐτὸ τοῦτο ἠθικὸν ἀξίωμα, «Ὅ,τι δὲν θέλῃς νὰ κάμῃ ἄλλος εἰς σὲ, μηδὲ σὺ κάμνε εἰς ἄλλον», καὶ τὴν ἀντίστροφον αὐτοῦ πρότασιν, «Ὅ,τι θέλῃς νὰ κάμῃ ἄλλος εἰς σὲ, κάμνε καὶ σὺ εἰς ἄλλον».

    Όπως είδες από τα θρησκευτικά ξεκινάει κι αυτός. Για να μην πιάσω Αθανάσιο Πάριο, Ευγένιο Βούλγαρη, Άνθιμο Γαζή κλπ…

  5. Αγαπητέ Κακοφωνίξ, καλώς ήλθες

    Έχουμε ιδεολογικές και πολιτικές διαφωνίες μεταξύ μας, αλλά αυτό δεν σημαίνει πως θα απαξιώσω τις θέσεις του άλλου χωρίς διάλογο και επιχειρήματα. Δεν ξέρω αν διαβάζεις το ιστολόγιο μου αλλά σε προειδοποιώ ότι διακατέχομαι από αθεΐα και με εκφράζει κυρίως η επικούρεια φιλοσοφία.

    Από κει και πέρα, αυτό που θέλω να επισημάνω στο ποστ – και σε ευχαριστώ θερμά που ανέβασες το επίμαχο κεφάλαιο – είναι ότι κάποιοι άθεοι, αγνωστικιστές, πολυθεϊστές και αυτοί που εμφορεύονται από αντιχριστιανικό μένος ας μην πολυπιπιλάνε τον Κοραή . Υπάρχουν μερικά «μικρά» κόμματα που έχουν κάνει κεντρικό σύνθημα το διαχωρισμό Εκκλησίας-Κράτους και ανεμίζουν για λάβαρο τον Κοραή. Το θεωρώ υποκρισία να παρακάμπτουν αυτές τις απόψεις του Κοραή, που σημειωτέον ΔΕΝ τον αρνούμαι ως μεγάλο διανοητή και Διαφωτιστή. Απλά, να λέμε τα σύκα σύκα και τη σκάφη σκάφη.

    Βέβαια, ο Κοραής έθεσε αυτά τα ζητήματα για να περιορίσει την ασυδοσία και τον παρεμβατισμό της Εκκλησίας (μην το αρνηθείς αυτό) σε ένα καινούριο κράτος. Σήμερα είναι λίγο φαιδρό να έχει κάποιος ως κεντρική ιδεολογία την πολιτική φιλοσοφία του για τον απλό λόγο πως η εποχή μας τον έχει ξεπεράσει προ πολλού.

    Πιστεύω απόλυτα στο διαχωρισμό, στην υπόλοιπη Ευρώπη, όπου λειτούργησε αυτός ο διαχωρισμός, όλα τα μέρη βγήκαν ωφελημένα, τόσο πολιτικά όσο και οικονομικά. Ακόμη και τράπεζες έχει το Βατικανό, ας κάνει το ίδιο και η Αρχιεπισκοπή. Θα δει τότε πως θα έχει καλύτερη διαχείριση των χρημάτων της και θα βγει κερδισμένη. Αλλά όχι, εδώ στην Ελλάδα θέλει η Εκκλησία να απομυζά το κράτος, σαν το παιδί που αρνείται τον απογαλακτισμό.

  6. Το έργο του Κοραή έχει υποστεί βιασμό από τον… Γιανναρά* μέχρι τη Φ.Σ.

    Για να είμαι ειλικρινής, όταν είδα να χρησιμοποιούν το πρόσωπό του ως έμβλημα, δεν ήξερα αν έπρεπε να ζητήσω σακούλα ή να ξεκαρδιστώ.

    * για να είμαι ακριβέστερος, μάλλον με τους Κοραϊστές τα έχει περισσότερο, χωρίς να το έχει καταλάβει ακόμη

  7. Η Εκκλησία υποδουλώθηκε στο κράτος από άθεους (Κωλέτης) γιατί παραήταν καλή για να μείνει ελεύθερη.

    Είχε οδηγήσει τους Χριστιανούς μέσα από την Τουρκοκρατία σε πολύ δύσκολα χρόνια, και τα είχε καταφέρει αρκετά ικανοποιητικά.

    Ένας άλλος λόγος είναι ότι η Εκκλησία της Ελλάδος έπρεπε να αποκοπεί από σημαντικά πνευματικά κέντρα: Κων/πολη, Θεσ/νίκη, Άγιο Όρος και άλλα.

    Είχε όλα τα πνευματικά εφόδια για να ενώσει τους Χριστιανούς των Βαλκανίων σε μια χαλαρή συνομοσπονδία από τότε. Αντίθετα το αυτοκέφαλο ήταν το πρώτο βήμα προς τον μετέπειτα εθνικισμό…

    Το κεφάλαιο είναι πολύ μεγάλο… Δεν αναλύεται σε ένα blog…

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s