Φέρτε πίσω τα λεφτά ρεεε!

Ο Τζίμι Χέντριξ μάσησε τον αμερικανικό εθνικό ύμνο, στο Short Bus τον τραγουδάνε μέσα στον κώλο του άλλου σε μια σκηνή σεξ. Τα έργα του Φράνσις Μπέηκον, του Έγκον Σίλε και του Ρόμπερτ Μάπλθορπ είναι πλέον κλασικά κι άξονες αναφοράς. Υπάρχει ένα κοινό στοιχείο σε όλα αυτά, η υπέρβαση της “κατασκευασμένης” ευπρέπειας που οδηγεί σε μια νέα παραγωγική οπτική και στάση σε αντίθεση με την οπισθοδρόμηση, την πατριδοκαπηλεία και τον πουριτανισμό. Κι έρχεται το βίντεο στης Εύας Στεφανή να ταρακουνήσει δεδομένα που ήδη υπάρχουν κατοχυρωμένα και αποδεκτά μέσα στα πλαίσια της “πληροφορίας”. Πληροφορία, διότι απλώς αναπαράγει ότι κάνανε και άλλοι πολλοί – δεν υπάρχει καν το πρόσχημα της Τέχνης. Ένα αναμάσημα είναι, που ενοχλεί εξίσου τους πατριδοκάπηλους και τους προοδευτικούς. Σας φαίνεται παράλογο το τελευταίο; Εγώ θεωρώ πως όχι. Κι άλλοι τα έχουν κάνει και μάλιστα πολύ καλύτερα, εναλλάσσονται τα υλικά και τα μέσα. Γι αυτό το λόγο, με τα δικά μου κριτήρια, ότι το βίντεο είναι όντως χυδαίο, δεν απέχει ιδιαίτερα από την πορνογραφία εκείνη, που ενώ αποφεύγει να πει τα σύκα σύκα και τη σκάφη σκάφη, χρησιμοποιεί προσχήματα περί ελευθερίας της έκφρασης πασπαλισμένο με την τούρλα της διανόησης για να γίνει αποδεκτό: άρα κι ακαδημαϊκό.

Μόνο που ο ακαδημαϊσμός απεχθάνεται τις γκρίζες ζώνες στην τέχνη. Ο τραχύς Μάπλθορπ πίνεται σαν νεράκι τώρα κι από τους ακαδημαϊκούς επειδή δημιούργησε μια τομή που ορίζει με σαφήνεια την καταπιεσμένη σεξουαλικότητα και την ελευθερία της βούλησης, άρα τα εργαλεία, οι συμβολισμοί, οι κριτικές θεωρήσεις αναδιαθρώθηκαν για να γίνουν περισσότερο εύχρηστα και μαζικά. Ο ακαδημαϊσμός γνωρίζει πολύ καλά πως να οικειοποιείται σήμερα αυτό που πολεμούσε χτες όταν ανακαλύπτει πως μία επαναστατική εξέλιξη λειτουργεί ως μεταβατικό στάδιο προς ένα νέο παραγωγικό κατεστημένο. Το βίντεο της Στεφανή κλωθογυρίζει, χρησιμοποιεί ξεπερασμένα εργαλεία για να φανεί προοδευτικό. Κι αυτό το κάνει υποκριτικό.

Να λοιπόν η εξήγηση στο γιατί είχε κρατική υποστήριξη. Η Εύη Στεφανή πήγε να παίξει σε ένα ακαδημαϊκό χωράφι με την κρατική βούλα, πλην όμως απέτυχε να περάσει ένα οποιοδήποτε μήνυμα. Έμεινε σαν καρικατούρα περασμένων μεγαλείων και τιμωρείται τώρα η αλαζονεία της. Μόνο που τιμωρείται με τον λάθος τρόπο. Βρήκαν την αφορμή οι πατριδοκάπηλοι μόνο και μόνο για να υποκριθούν τους κήνσορες για μικροκομματικά οφέλη, ενώ η ορθή στάση θα έπρεπε να λέει: “φέρτε πίσω τα λεφτά ρεεε!

Advertisements

2 thoughts on “Φέρτε πίσω τα λεφτά ρεεε!

  1. Δεν διαφωνώ με το να εξετάσουμε και αυτή την πτυχή της ιστορίας αν και νομίζω ότι το τι ήταν το έργο και αν ενοχλεί και τους προοδευτικούς (που δεν διαφωνώ) δεν έχει τόση σημασία αυτή τη στιγμή από τη στιγμή που η πράξη της λογοκρισίας είναι τόσο ισχυρή και τόσο ακραία. Όμως η κουβέντα για το πως κάποιοι κατορθώνουν να εκθέτουν και να επιχορηγούνται με κρατικούς πόρους πρέπει να γίνει όχι τόσο γιατί ανησυχώ που πάνε τα λεφτα (σιγά τα λεφτά δηλαδή που δίνονται για τέτοια γεγονότα) αλλά περισσότερο γιατί δεν αντέχω άλλο να βλέπω πράγματα χωρίς κανένα ενδιαφέρον, «αναμασήματα» που λέτε πολύ σωστα.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s