Καλός ο Μποράτ, αλλά δεν ήταν μια χοντρή βλακεία;

 

Είδα εχτές στο dvd το Μποράτ και δεν μπορώ να δεχτώ εύκολα πως ένα τόσο επιτηδευμένα χοντροκομμένο κατασκεύασμα έγινε ένα ακόμα σημείο αναφοράς στην κωμωδία αλλά και στην “κριτική” κατά της αμερικανικής κοινωνίας. Το βρήκα τόσο άκομψο το “χιούμορ” της που κάθησα να σκεφτώ γιατί γέλασα και φρίκαρα ταυτόχρονα. Φρίκη, γιατί η σκηνή που ο Μποράτ και ο θεόχοντρος Αγκαζάτ παλεύουν ολόγυμνοι σε μία από τις πιο αντιαισθητικές και αποκρουστικές σκηνές της ιστορίας του σινεμά, λίγο έλειψε να με κάνει να πατήσω το off. Γέλασα όμως γιατί το “χιούμορ” ήταν τόσο έντονα καυστικό, που τελικά πιο πολύ γελούσα με τις δικές μου προκαταλήψεις παρά με τον αντιπαθέστατο χαρακτήρα του Μποράτ.

Προφανώς, αυτός ήταν ο στόχος της ταινίας. Να σε φέρει αντιμέτωπο με τις δικές σου νευρώσεις και προκαταλήψεις, οι αντιδράσεις εναντίον της ταινίας ήταν δικαιολογημένες στο βαθμό που οι επικριτές της ξεγυμνώθηκαν εντελώς. Φαντάζομαι πως αν δεν ήταν ο Μποράτ Καζακστανός αλλά ένας Ελληναράς με φουστανέλα και τσαρούχια από ένα χωριό της Πίνδου, θα είχαμε ξεσηκωθεί τόσο όσο δεν ξεσηκωθήκαμε κατά του Γάμου αλά Ελληνικά. Η ταινία της Νία Βαρντάλος αποδείχτηκε τόσο ανώδυνη, όσο μια τρίχα από το απεχθές μουστάκι του Μποράτ.

Με προβλημάτισε όμως και η απήχηση του Μποράτ. Ο καθένας σίγουρα γέλασε από τη δική του σκοπιά, η ταινία είχε καλαμπούρι για κάθε εθνική, κοινωνική και πολιτική απόχρωση κι απορρίπτει τον εστετισμό. Όσο γέλασα με τη σκηνή στην εβραϊκή πανσιόν, είμαι σίγουρος πως γέλασε και ο γερμανός νεοναζί. Όσο γέλασαν οι Αμερικανοί με τα χάλια τους, εξίσου γέλασαν και οι φανατικά αντιαμερικανοί. Κι αυτό το σημείο με βάζει σε υποψίες για την εμπορικότητα της ταινίας που επιδίωκαν οι παραγωγοί. Πάντως, δεν νομίζω ότι το μυστικό της επιτυχίας του Μποράτ βρίσκεται στον αυτοσαρκασμό, τουναντίον αποενοχοποίησε την παραβίαση της πολιτικής ορθότητας. Ειρωνία, η μόνη σκηνή όπου ο Μποράτ υποτάχτηκε στην πολιτική ορθότητα είναι ταυτόχρονα και η πιο αποκρουστική: το μακρύ πλοκάμι της λογοκρισίας(;) κάλυψε με μαύρες ταινίες τα γεννητικά όργανα του πρωταγωνιστή στη σκηνή που παλεύει με τον χοντρό Αγκαζάτ ενώ παραδόξως δεν είχε κανέναν ενδοιασμό να αφήσει να επιδεικνύονται με χυδαίο τρόπο τα γεννητικά όργανα ενός δωδεκάχρονου. Ας μην κάνω spoiler, όσοι είδαν την ταινία κατάλαβαν, ελπίζω, τι εννοώ.

Μπορώ να πω όμως το εξής, βρήκα το Μποράτ σχετικά ενδιαφέρουσα ταινία, αλλά δεν μπορώ να αποφασίσω για τη χρησιμότητά της. Άξιζε τον κόπο να εξευτελιστούν και να εξευτελιστούμε; Μπορεί ο γελωτοποιός του βασιλιά να έχει την ασυλία λόγω ιδιότητας, αλλά σήμερα δεν έχουμε μεσαίωνα. Ή μήπως επιστρέψαμε προς τα κει και χρειαζόμαστε τον κάθε Μποράτ να υπενθυμίζει τη θέση μας;

____________________

Σας υπενθυμίζω τους Εξοστρ-αΚΚισμούς όπου σήμερα έβαλα καινούριο ποστ σχετικά με τους στρατηγούς της Τουρκίας.

Advertisements

18 thoughts on “Καλός ο Μποράτ, αλλά δεν ήταν μια χοντρή βλακεία;

  1. Νομίζω ότι απαντάς στο ερώτημα του τίτλου με το ίδιο σου το ποστ: ο Μπόρατ ήταν καλός ακριβώς γιατί ήταν μια χοντρή βλακεία…
    Εμένα πάντως με προβληματίζει το ότι πρέπει να ψάχνουμε σε όλα μια χρησιμότητα -δεν αρκεί ότι γελάσαμε;

  2. Kazakhstan, Kazakhstan, best land in the world,/
    No other country produces this much potassium…

    Βασικά όπως γράφεις η ταινία αυτό ήταν. Μία γροθιά σε αυτή την μπούρδα της πολιτικής ορθότητας.

    Όσο για την σκηνή με τα καλυμμένα με μαύρο γενετικά όργανα στην στιγμή της πάλης, πιστεύω ότι και αυτό ήταν μέσα στο πνεύμα της χοντρής πλάκας…
    Δεν πρόσεξες πόοοσο μεγάλη μαύρη ταινία κάλυπτε το «πέος» του Μπόρατ και πόσο μικρή του Αγκαζάτ;

    Πάντως ναι, εάν ο Μπόρατ ονομάζονταν Νώντας, θα είχε πέσει η κυβέρνηση…

    Αν είδες την ταινία σε DVD, τα έξτρας αξίζουν αρκετά, ειδικά στις κομμένες σκηνές όπου γίνεται παρωδία του Baywatch όπου ο Αγκαζάτ τρέχει στα νερά φορώντας ένα περίεργο μαγιώ αλά Baywatch, προσφέροντας μία φάση από αυτές που σπάνια βλέπουμε πια στα ΕΛ-ληνικά γήπεδα.

  3. Είδα κι εγώ την ταινία έχοντας διαβάσει τα όσα μεγαλόσχημα γράφτηκαν γι’αυτήν. Μισή ώρα μετά το τέλος της την είχα ξεχάσει και μία ώρα μετά λυπόμουν τον χαμένο χρόνο μου όσο την έβλεπα. Το μόνο που με έκανε να σκεφτώ είναι ότι όποιος τη σκηνοθέτησε κατάφερε να περάσει το μήνυμα ότι θεωρεί τους κατοίκους του Καζακστάν γραφικούς τύπους για να σπάνε πλάκα μαζί τους τα αμερικανάκια.

  4. Εγώ στην αρχή της ταινίας γέλασα, απο ένα σημείο όμως και μετά παρακαλούσα να τελειώσει. (έχω ποστάρει σχετικά).
    Ένα μήνα πάντως μετά θυμάμαι ευχάριστα κάποιες στιγμές.

  5. πέρα από το γέλιο (ναι είχε πλάκα)

    πέρα από την σάχλα (ναι ήτανε σαχλό σε πολλά σημεία)

    δεν είναι ενδιαφέρον το γεγονός ότι ο Μποράτ βγάζει εντελώς φυσικά τον ρατσισμό και την υποκρισία των αμερικανών προσποιούμενος πως δεν αντιλαμβάνεται τον πολιτισμό τους; Μην ξεχνάτε πως οι περισσότερες σκηνές δεν είναι σκηνοθετημένες (και γι αυτό και συνελήφθηκε κάπου 70 φορές κατά την διάρκεια των γυρισμάτων).

    Σε κάθε περίπτωση πολλά αστέρια στο θάρρος του να βγάλει τέτοιο λόγο πριν τον εθνικό υμνο στο ροντέο, πολλά αστέρια στην φάτσα του πωλητή αυτοκινήτων που προσπαθούσε να μιλήσει σοβαρά…

  6. Όλη αυτή η υπερβολή που αποδόθηκε στην ταινία από τις κριτικές – επαγγελματιών και κοινού – είναι αυτή που με απωθεί τα μάλα, αλλιώς θα τον θεωρούσα καλύτερο τον Μποράτ. Και ναι, ήταν τόσο αφόρητη σάχλα όσο και αστεία και απομυθοποιητική και, και, και. Είναι από τις ταινίες που με μπέρδεψαν διότι είχαν πολιτικό λόγο κι όχι μια απλή σατιρική προσπάθεια. Αυτά περί «χρησιμότητας». pølsemannen στο χοντρό είχαν είτε πολύ μικρή ταινία είτε καθόλου διότι το πουλάκι του ήταν θαμμένο μέσα σε ένα παχύ στρώμα λίπους. Αγνοώ τελικά αν ήταν σκόπιμη «λογοκρισία» ή όχι. Βασίλη, δεν μπορώ να καταλάβω ποιές είναι οι «στημένες» σκηνές και ποιές όχι κι αυτό αφαιρεί πολλούς πόντους από την πρωτοτυπία της. Λόγου χάρη, η σκηνή με την Πάμελα ήταν «στημένη» ή όχι;

    Πάντως, με τις deleted scenes γέλασα πιο πολύ παρά με την κυρίως ταινία.

  7. Την ταινία δεν την είδα, ούτε και με τραβά κάτι για να τη δώ.

    Πάντως ο Μποράτ δεν πρέπει νάναι Καζάχος. Οι Καζάχοι είναι τουρκόφωνοι σουνίτες και ανθρωπολογικά ανήκουν στην ουραλοαλταϊκή ομάδα, δηλαδή θυμίζουν στη μορφή τους Μογγόλους και τους Κινέζους. Στην ίδια ομάδα ανήκουν όλοι οι κεντροασιάτες, πλην των Τατζίκων που είναι άριοι (εξ ου και το Ιράν), δηλαδή ανήκουν στην περσική ανθρωπολογική ομάδα.

    Στο Καζαχστάν εκτοπίστηκαν μετά το ’49 πάνω από 100.000 Έλληνες (είτε ελληνοϋπήκοιοι είτε σοβιετικοί υπήκοοι) που κατοικούσαν στη σοβιετική παραλία της Μαύρης Θάλασσας και στον Καύκασο. Με την κατηγορία ότι ήταν εν δυνάμει πράκτορες της καπιταλιστικής Δύσης (λόγω Ελλάδας, φυσικά).

    Είναι από τις πιο ενδιαφέρουσες σελίδες της νεότερης ιστορίας μας, παρότι -και αυτή- αποτελεί «Λευκή Σελίδα» και ταμπού για την ιστοριογραφία μας.

  8. Ρε συ Πόντιε, εσύ έστειλες την επιστολή που δημοσιεύτηκε στο χτεσινό Βήμα σχετικά με το ΔΣΕ; Χα! Αυτή η επιστολή αναφέρει κάποια σχετικά από τα όλα όσα σούρεις τώρα.

    Και όταν δούλευα στα καράβια, είχα τουλάχιστον τρεις συνάδελφους από το (ελληνο)Καζακστάν. Αλλά δεν τα γράφω όσα μου είπαν, διότι οι γνωστοί «κομμμουνιστομπλόγκερς» θα με γαμήσουν άγρια έτσι και τα πω δημοσίως. Δυστυχώς, κι εδώ θα αυτολογοκριθώ. Λέω απόψε να πάω μια βόλτα από το Παιδίον του Άρεως, μπουχαχαχα.

  9. jago, δεν με ενδιαφέρει αν η σκηνή με την Παμε-ελα ήταν σκηνοθετημένη η όχι. Η παμελα ηθοοιποίος είναι το ίδιο και ο Sacha-cohen. Το ζήτημα είναι πως δεν ήτανε σκηνοθετημένη η παρουσία του μεσα στο κλάμπ με τις φεμινίστριες (συγνώμη εκεί κρατούσα την κοιλιά μου από τα γέλια) ούθτε στο τροχόσπιτο με τους ‘μάγκες’, ούτε στο επίσημο γεύμα στον Νότο. Και η ουσία της ταινίας και της ιδέας Borat ήταν ακριβώς αυτά. Όλα τα άλλα ήτανε για να πλαισιώσουνε το σενάριο γι ανα βγεί ολοκληρωμένη ταινία και όχι αποσπάσματα σαν αυτα που έχει στο show του στο BBC (νομίζω).

    Δηλαδή πολύ ενδιαφέρον σαν πείραμα, πολύ μάγκας ο τύπος που το έκανε, χρήσιμα αποτελέσματα (σαν ζωολογία δες το). Αν στην πορεία γέλαγες ήταν added bonus.

    (Στις σβησμένες σκηνές δεν είναι που τραγουδάει ένα μπαρ ολόκληρο ένα τραγούδι κατά των εβραίων;)

  10. Καλά, αυτό με τις «φεμινίστριες» ήταν από τα μεγάλα λεφτά της ταινίας, σαν να έβλεπες ντοκυμαντέρ του Μάικλ Μουρ. Η σκηνή με το τροχόσπιτο ήταν ξεκάθαρα στημένη αλλά όχι μάλλον το δείπνο με τους Νότιους. Στις deleted scenes γέλασα πιο πολύ με το «τι είναι αυτό;» – «τυρί» και με τον μασέρ. Όπως και με τη θεϊκή παρωδία του BayWatch. Κρίμα, πολύ κρίμα, που δεν τις βάλανε στην ταινία. Διότι οι διαγραμμένες σκηνές είχαν «ευρωπαϊκό» αέρα, αν με πιάνετε 😉

  11. Με το που προβλήθηκε πρώτη φορά η ταινία, το τηλέφωνο της «Παμέλα» έσπασε από δημοσιογράφους που ήθελαν να μάθουν αν ήτανε και αυτή μέσα στο σενάριο ή αν όντος θεώρησε ότι της την έπεσε ένας ψηλός Καζάχος με μουστάκι. Μετά από πάρα πολλές προσπάθειες που διήρκησαν εβδομάδες το μόνο που κατάφεραν να της αποσπάσουν ήταν ότι αυτή και ο Sacha Baron Cohen είναι καλοί φιλοί.

    Το άλλο που ίσως θα έπρεπε να ξέρετε είναι ότι εκτός από τις σκηνές που δεν ήτανε σκηνοθετημένες υπήρχανε και σκηνές που και ήτανε σκηνοθετημένες αλλά και δεν ήτανε. Δηλαδή πρώτα έκανε ο Μποράτ τη μαλακία σε κάποιον π.χ σε αυτόν με το μαγαζί με τις αντίκες ή στον ξενοδόχο και αφού πέρνανε τον «αυθορμητισμό» του με κρυφές κάμερες του λέγανε ότι πρόκειται για κάποιο είδος ντοκιμαντέρ και συνεχίζανε με πλήρη σκηνοθεσία. Και άλλη απόδειξη της τερατομαλάκινσης των αμερκάνων.

    Η ταινία γάμησε…

  12. Η σκηνή στο τροχόσπιτο δεν ήταν στημένη,νομίζω. Τα μέλη της αδελφότητας της μαλακίας (συγγνώμη), ήταν οι πρώτοι που του έκαναν μήνυση.

  13. I tainia itan apla katapliktiki.skefteite to concept.O Sasa Baron Cohen dimiourgei tin persona tou Borat.Oloi oi anthropoi stin tainia peran tou sunergati tou dn ixeran oti o Borat dn einai alithinos alla mono enas rolos.Apla treli tainia.geloiopoiei kurios ti semnotufia kai ti sovarofania mas.

  14. Genika se kanena simeio sta girismata dn apokalipse oti prospoieitai ton Borat ki oti stin ousia gurnaei tainia.kontepse na sullifthei polles fores alla st @@ tou.to pallikari einai apla theos!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s