Περί του «Πίστευε και μη ερεύνα»

Ο φίλτατος Αζραήλ αναρωτήθηκε σε σχόλιο του για την ακριβή προέλευση της γνωστής ρήσης που πολλοί εκκλησιαστικοί παράγοντες αρνούνται την ύπαρξή της. Η Λαπούτα σήμερα, σας αποκαλύπτει σε αποκλειστική προδημοσίευση από το 12830.gr την πηγή αυτού του ρητού, με την ευγενική παραχώρηση του Λυκόφρονα, admin του 12830.gr.

Ένα από τα τελευταία επικοινωνιακά τεχνάσματα των Γαλιλαίων, το οποίο μάλιστα διαδίδουν, όσο περισσότερο μπορούν, είναι πως τάχα το διαβόητο «πίστευε και μη ερεύνα» δε βρίσκεται γραμμένο πουθενά ή πως το… κόμμα πέφτει αλλού και πως το νόημα της φράσης είναι τελείως διαφορετικό.

Για μια ακόμα φορά, όσο πιο χοντρό είναι το ψέμα, τόσο περισσότερο επαναλαμβάνεται. Χρέος μας λοιπόν, να αποκαλύψουμε την αλήθεια. Το επίμαχο κείμενο βρέθηκε και το παρουσιάζουμε από αυτή τη στήλη. Πρόκειται για την κατάληξη της ομιλίας του επισκόπου Αγκύρας Θεοδότου, όπως αυτή καταγράφηκε στα επίσημα κείμενα της Τρίτης Οικουμενικής Συνόδου η οποία διεξήχθη στην Έφεσο το 431 μ.α.χ.χ.

Γ’ Οικουμενική Σύνοδος, Έφεσος 431
Θεοδότου επισκόπου ‘Αγκύρας, ομιλία λεχθείσα εν τήι ημέραι τής γεννήσεως τού σωτήρος ημών ‘Ιησού Χριστού, υπανεγνώσθη δέ καί αυτή εν τήι αυτήι συνόδωι.

(Η κατάληξη της «θεοπνεύστου» αυτής ομιλίας)

Ομολογώ τοιγαρούν τόν αυτόν θεόν καί άνθρωπον, θεόν μέν πρό αιώνων, άνθρωπον δέ γενόμενον εκ τού τόκου αρξάμενον, ου δύο, αλλ’ ένα, ου φραζόμενον ως ένα, διττόν δέ επινοούμενον: ουδέ γάρ μάχεσθαι δεί τώι λόγωι τήν έννοιαν. ου νοούμεν δύο, ομολογούμεν δέ ένα: τό γάρ οικονομίαι καί θαύματι συνημμένον ουδέ λόγος διίστησιν ουδέ έννοια. ει δέ τις επινοίαι διαστήσειε τό συνημμένον, διαλελυμένον ενόησε καί ψευδής η έννοια γίνεται, διαστήσασα <δηλονότι> τό συνημμένον αεί. δεί ούν συνομολογούσαν έχειν τώι λόγωι τήν έννοιαν. ένα λέγεις Χριστόν, τόν αυτόν θεόν καί άνθρωπον; ουκούν ένα καί νόει. ει δέ λέγεις μέν ένα, επινοείς δέ δύο, τώι λόγωι σου πολεμούσαν έχεις τήν έννοιαν. μή ούν λέγε δύο διαφοράι τινι διιστάμενα. ει γάρ ενοίς τώι λόγωι, μή τέμηις τήι εννοίαι: ει δέ τέμνεις ταίς εννοίαις, τήν ένωσιν ήρνησαι. μή ούν πρός φύσεις διισταμένας καταγάγηις τόν λογισμόν, θεού τήν άκραν θαυματουργήσαντος ένωσιν. πίστευε τώι θαύματι καί μή ερεύνα λογισμοίς τό γενόμενον. μή καταλύσηις τό θαύμα, ευρείν τόν λόγον φιλονεικών: ου γάρ μένει τό θαύμα ού ο λόγος γνωρίζεται. ει τού γενομένου γνώριμος ο λόγος, ουκέτι σημείον ουδέ θαύμα τό γεγονός: ει δέ σημείον καί θαύμα, καταλιπών λογισμούς τήν πίστιν ανάλαβε, ομολογών ένα κύριον ‘Ιησούν Χριστόν καί θεόν καί άνθρωπον τόν αυτόν ουδέ επινοίαις ουδέ λογισμοίς διιστάμενον, ίνα μή τά ενωθέντα λογισμοίς διαστήσαντες οικονομίαν σωτήριον αρνησώμεθα. ει γάρ ένωσις θεού καί ανθρώπου διά τής οικονομίας γνωρίζεται, ο τήν ένωσιν διαστήσας τήν οικονομίαν ηρνήσατο. πιστεύσωμεν ούν τής οικονομίας τοίς θαύμασιν, ίνα πιστευθείς ο Χριστός τοίς ομολογούσι ταύτην τήν χάριν βασιλείαν ουρανών δωρήσηται, ής γένοιτο πάντας ημάς επιτυχείν χάριτι τού Χριστού, ώι η δόξα εις τούς αιώνας. αμήν.

Αν λοιπόν ποτέ σας ξαναπούν πως «δεν υπάρχει τέτοιο πράγμα», ιδού τι μπορείτε να τους απαντήσετε!

Advertisements

25 thoughts on “Περί του «Πίστευε και μη ερεύνα»

  1. Υποκλίνομαι στην ταχύτατατη ανταπόκριση σου καθως και στην αποκάλυψη σου, εν Χριστώ αδελφέ Just. Ρε τσι πούστηδαι τσι Καλαματιανίοι!

    azrael – Αποκεκαλυμμένος Όσιρις.

  2. Ακόμη και Ορθόδοξη Ομάδα Δογματικής Έρευνας συμφωνεί πως το «πίστευε και μη ερεύνα» είναι υπαρκτό (εκείνοι το αποδίδουν στον Αθανάσιο τον Θεολόγο), και ότι αφορά μόνο θέματα δόγματος, όπως η τριαδικότητα του Θεού.

    Τα διάφορα κόλπα με τα κόμματα, βέβαια, όπως και η «αντιπαράταξη» του «ερευνάτε τας γραφάς» είναι απλώς μπαρούφες…

  3. Ως ανεπίσημος DJ της Νήσου, προτείνω το «Faith» των Cure (όλο το άλμπουμ) χωρίς καμία απολύτως πρόθεση ή διάθεση ειρωνείας… απλώς για να ξεθολώσει το μυαλουδάκι μας από την ανοησία των κάθε λογής δογμάτων… Και το σχετικό λινκ (από το fan club των Cure):
    http://www.thecurefanclub.co.uk/discography/faithalbum.htm

    Καλημέρα και καλή ακρόαση 🙂

  4. CyrusGeo το ΟΟΔΕ καταφέρνει για μία ακόμη φορά να είναι εντελώς ασυνάρτητο (αποδίδει την επίμαχη φράση ως και στον… Πλάτωνα!) αλλά θα σταθώ στον Αθανάσιο Θεολόγο. Κ΄ρινοντας απ΄πο το ύφος του κειμένου, καθώς και την πλήρη ανυπαρξία χρονολόγησης, η παράθεση είναι πολύ μεταγενέστερη από τη γλώσσα της Γ’ Οικουμενικής Συνόδου.

    SpaceCarrot Εύγε!

    Αγγελικέ Ιωάννη στα παλιά χρόνια, ανθρώπους σαν και σένα τους καίγανε στην πυρά. Σήμερα, άνθρωποι σαν και σένα είναι πυροδότες αισθήσεων. Φιλιά.

  5. Τι λέει λοιπόν ο ποιητής σε ελεύθερη μετάφραση; Πίστευε στο θαύμα και μη το διερευνάς με τη λογική σου. Αλλο αυτό, άλλο το, γενικώς, πίστευε και μη ερεύνα. (Να πω ότι διαφωνώ και με το πρώτο, αλλά δεν είναι αυτό το θέμα μας)…

  6. @Εαρινή Συμφωνία, ειλικρινά αμφιβάλλω αν είναι διαφορετικό όπως το λες. Την πίστη σου, κάποιος, θα τη ζητήσει στο παράλογο. Για ποιο λόγο να σου ζητά να πιστέψεις και να μην ερευνήσεις κάτι λογικό;

  7. Σύμφωνα με την «τρανή αποκάλυψη» του φίλου που θέλησε να μας «ανοίξει τα μάτια», το «πίστευε και μη ερεύνα», δεν υφίσταται.

    Αυτό που υπάρχει καταγεγραμμένο, όπως και ο ίδιος το παραθέτει είναι το

    «πίστευε τώι θαύματι καί μή ερεύνα λογισμοίς τό γενόμενον.»

    που δεν έχει καμιά σχέση με τη διασκευασμένη φράση του «πίστευε και μη ερεύνα», που χρησιμοποιούν όσοι θέλουν με αυτό τον τρόπο να κτυπήσουν το Χριστιανισμό.

    Τουλάχιστον, ας είμαστε ειλικρινείς και ας βλέπουμε τα πράγματα, και τα γραπτά, ως έχουν, ανεξάρτητα από αυτό που εμείς θα θέλαμε να δούμε.

  8. <>. (Ιερεμ. ς΄ 16).
    <>. (Πράξεις ιζ΄ 11).
    <> (Εφεσ. ε΄ 10).
    <> (Ιωάν. ε΄ 39).
    Βέβαια πριν από όλα πρέπει να τοποθετήσουμε το «όστις θέλει οπίσω μου ακολουθείν…» (Μάρκ η’,34) για να αποκλείσουμε κάθε ψυχαναγκασμό και κάθε τραγοπαπίαση.
    Όσο αφορά στη φράση «πίστευε και μη ερεύνα» της λείπει ένα κόμα για να αποκτήσει ορθόδοξο περιεχόμενο «πίστευε και μη, ερευνα» είτε στη μία είτε στην άλλη περίπτωση θα πρέπει να ερευνούμε τις γραφές.
    Όσο αφορά στο ειρωνικό σχόλιο (Η κατάληξη της «θεοπνεύστου» αυτής ομιλίας)κανείς,τουλάχιστον καθόσον γνωρίζω, δεν υποστηρίζει, ούτε και εγώ προσωπικά ότι όλα τα σχετικά κειμενα, τα οποία λιγοτερο ή περισσότερο αποτελούν πηγή μιας Οικουμενικής Συνόδου ότι είναι όλα συλλήβδην και αδιακρίτως θεόπνευστα. Θεόπνευστη είναι μόνο η Αγία Γραφή (μερικά βιβλία της Π.Δ.τελούν υπό αμφισβητηση) και οι ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ των Οικουμενικών Συνόδων.
    Για την έννοια του αποσπάσματος: Ελέχθη ήδη ότι η
    ομιλία δεν είναι θεόπνευστη, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι έχει κάποιο λάθος τουλαχιστον στα σημεια που υπογραμμίζονται: Ο Θεόδοτος με την ομιλία του αυτή στην ουσία στρέφεται εναντίον των Νεστοριανών, οι οποίοι με σχολαστικό τρόπο και με διάφορα λογοπαίγνια (λογισμοις) κατέληγαν στη διαίρεση των δύο φύσεων του Ιησού Χριστού γιατι γι αυτους καθε φύση πρέπει απαραιτήτως να έχει ξεχωριστή υπόσταση/πρόσωπο, και προσπαθούσαν με άλλα
    λόγια να εκλογικεύσουν το άρρητο μυστήριο της ενανθρώπησης του Υιού και Λόγου (θαυμα). Γι αυτο ο θεοδοτος προτρέπει αυτούς οι οποίοι σκέφτονται όπως ο Νεστόριος και οι οπαδοί του να πιστεύσουν στην πραγματικότητα του θαυματος της Ενσαρκώσεως, χωρίς να προσπαθούν να το ερμηνευσουν/ερευνησουν
    με λογισμούς, δηλ. με λογικές κατηγορίες ή διεργασίες.

  9. 1) to erevnate tas grafas einai safestati ENTOLI toy Xristou stin Kaini Diathiki kai exei geniki isxi.
    2) to pisteve kai mi erevna einai rysis kai prosopiki thesi – APOSPASMA OMILAS KI OXI THESFATO- tou en logw pateros tis Ekklisias safws metagenesteri kai anaferete sta thavmata.

    Yparxei terastia diafora ..

    Sas aresei na berdevete ta boutia sas ….

  10. Αγαπητέ, αγαπητότατε απολογητούλη που ήρθες ν’αναμασήσεις πάλι τη γνωστή, τετριμμένη κασέτα, άνοιξε το κρανίο σου να βάλεις μέσα εγκέφαλο, μάθε να γράφεις Ελληνικά κι όχι greeklish (ένα περίεργο πράμα: όλοι οι φασίστες κι όλοι οι θεούσοι ή γράφουν με greeklish ή κακοποιούν τα Ελληνικά ή και τα δυο μαζί) και μετά μίλα. Μπάζο.

  11. kai sy na sevese opion gia texnikous logous den mporei na exei ellinika sto pc tou. To oti aneptykses olokliri thewria kai xaraktirismous
    afto kai mono deixni arketa…. kai perito na pw oti xarika pou ksevrakothikes.
    Kata ta alla oute kan mpikes ston kopo na apandisis ..
    to giati to katalavenoun oloi. Perastika sou.

  12. η φράση αναφέρεται στην οντολογική αδυναμία του ανθρώπου να προσεγγίσει το άκτιστο στην ουσία του. Είναι ένα ειδικό φιλοσοφικό συμπέρασμα που απαντάει συγκεκριμένα σε ένα απο τα πιο περίπλοκα θέματα της χριστιανικής θεολογίας (αποτέλεσμα έρευνας της οικουμενικής συνόδου αν θέλετε στην τελική ) και όχι όρος με τον οποίο πρεπει να ζεί ένας χριστιανός τη ζωή του. έχω απλά την απορία ποίο είναι λοιπόν το point αυτού του πόστ?

    (αυτά με το κόμμα που μπαίνει κλπ είναι μπούρδες)

  13. @Mitsos: Ζούμε στο 2010, υπάρχουν unicode, υπάρχουν όλα τα μέσα για να έχει κανείς Ελληνικά στον υπολογιστή του. Αυτό που λες είναι μια ΜΠΟΥΡΔΑ και μισή, μια φτηνή δικαιολογία της κακιάς ώρας που κανείς σοβαρός άνθρωπος δεν δέχεται πλέον. Θα είχε κάποια ισχύ το 1995, άντε το 1998. Αλλά σήμερα πας ολοσούμπιτος για το «Λες Μαλακίες».

    Και το υπόλοιπο σχόλιό σου, αγαπητό μου αλφαμπλόκ, είναι για πέταμα.

    Πάμε τώρα στα περί… οντολογίας. Δεν υπάρχουν ούτε φιλοσοφίες ούτε τίποτα. Απλά, το ποιητή (που έλεγε η Μαλβίνα) μας λέει:

    «Μην ψάχνεις με τη λογική αν είναι όντως θαύμα ή μπαρούφα αυτό που σου λέμε ότι είναι θαύμα, γιατί καταστρέφεις την πίστη»

    Με απλά λόγια, φάε το κουτόχορτο, υπάκουσε και… ΠΛΗΡΩΝΕ, γιατί οι αυτόκλητοι αποκλειστικοί αντιπρόσωποι του Θεού έχουν έξοδα.

  14. αιρετικέ μάθε να διαβάζεις , αν είχες δίκιο δε θα ήσουν τόσο επιθετικός .Η ερμηνεία σου είναι τουλάχιστον αυθαίρετη και βασίζεται σε μια σύγχυση της ευπιστίας και της πίστης. Επαναλαμβάνω, η φράση σύμφωνα με την πηγή αναφέρεται σε συγκεκριμένο θέμα σχετικά με το ακατάλυπτο της ουσίας του θεού (και όχι γενικά των θαυμάτων) και ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΣΥΜΒΟΥΛΗ ή οδηγία για το πως να ζήσει τη ζωή του κάποιος που είναι χριστιανός. Και αυτό που λέω δεν είναι άποψη μου είναι ενα γεγονός ιστορικό. Αν πιστεύεις οτι κατέχεις τις πηγές που χρησιμοποιούνται τόσο καλά , σε προκαλώ να μου τις παραθέσεις με επιχειρήματα. Το οτι εσένα σου τη σπάνε οι χριστιανοί δεν αλλάζει ενα γεγονός και μάθε να τιμάς την κοσμοθεωρία σου με σωστά επιχειρήματα. παρεπιπτόντως ούτε εγώ είμαι πιστός , τό χω σπουδάσει όμως το άθλημα και η διαφορά μας είναι οτι εγώ ξέρω για τι πραγμα μιλάω ενω εσύ απλά πιστεύεις οτι ξέρεις, γεγονός που δε σε κάνει καλύτερο απο κάποιο απο τα πρόβατα που κοιτάζεις τόσο αλλαζονικά απο εκει πάνω.

    παρεπιπτόντως το «“Μην ψάχνεις με τη λογική αν είναι όντως θαύμα ή μπαρούφα αυτό που σου λέμε ότι είναι θαύμα, γιατί καταστρέφεις την πίστη”» κανένας σοβαρός θεολόγος δε θα το έλεγε . Η ΚΔ είναι γεμάτη απο φράσεις που προτρέπουν στην έρευνα (πχ λουκάς 11,9 «καγω υμιν λεγω αιτειτε και δοθησεται υμιν ζητειτε και ευρησετε κρουετε και ανοιγησεται υμιν πας γαρ ο αιτων λαμβανει και ο ζητων ευρισκει » κτλ κτλ)

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s