Λότζικαλ, δη φάιναλ φρόντηρ

Αυτές τις μέρες (ή μάλλον βράδια) παρακολουθώ σε 7 dvd τα επεισόδια της δεύτερης season του Star Trek, με το πρώτο πλήρωμα του Enterprise εννοείται. Παρακολουθώντας τη σειρά τριανταπέντε σχεδόν χρόνια μετά τη δημιουργία της, δεν μπορώ να μην κάνω τις συγκρίσεις με το τότε και το τώρα. Και ειλικρινά, είναι απογοητευτική η διαπίστωση ότι οι σημερινές σειρές φαντασίας – ακόμη και τα σήκουελ της ίδιας σειράς – δεν πιάνουν μία μπροστά στο πρώτο Star Trek. «Space, the final frontier» μας προειδοποιεί ο αφηγητής στους τίτλους και την υπόσχεσή του για τη συμμετοχή μας στα θαυμαστά ταξίδια του Enterprise την πραγματοποιεί με το παραπάνω. Η σημειολογία της λέξης Enterprise είναι ενδεικτική, «τόλμημα» και «εγχείρημα» (δεν νομίζω ότι είναι ορθό εδώ να της αποδώσουμε και την «επιχείρηση» που βλέπω σε μερικά λεξικά). Και το τόλμημα της σειράς δεν ήταν ακριβώς η εμφάνισή της αλλά η ουσία και το περιεχόμενό της.

Δεν μπορεί κανείς να κατηγορήσει ως ξεπερασμένο το Star Trek βλέποντας τα οπτικά εφφέ. Τα εφφέ είναι το λιγότερο που μας απασχολούν όταν οι ιστορίες είναι ότι καλύτερο έχουν επινοηθεί για σειρά φαντασίας. Όχι απλές ιστορίες, αλλά οι σπινθηροβόλοι διάλογοι, οι κοινωνιολογικοί προβληματισμοί, οι σαφείς πολιτικές αιχμές αλλά και οι συχνές ιστορικές αναδρομές (με τους ήρωες να ταξιδεύουν από την αρχαία Ελλάδα μέχρι το Σικάγο του Καπόνε και τη Γερμανία του Χίτλερ) συνιστούν ένα συναρπαστικό καλειδοσκόπιο στυγερού σχολιασμού κατά της πολιτικής και της κοινωνικής πραγματικότητας στη δεκαετία του ’70. Μην ξεχνάμε ότι τότε ο πόλεμος του Βιετνάμ και η δολοφονία του Μάρτιν Λούθερ Κινγκ τραυμάτιζαν την αξιοπρέπεια της Αμερικής, στο εσωτερικό της οι αντιδράσεις έφταναν στο ανώτερο σημείο τους. Πολύ χαρακτηριστικό το επεισόδιο «a Private Little War» όπου ο κυβερνήτης Κερκ αναγκάζεται να παραβιάσει τη συνθήκη της Ομοσπονδίας περί της μη επέμβασης στα εσωτερικά των εξωγήινων πολιτισμών για να εξοπλίσει μια πρωτόγονη κοινωνία με όπλα, επειδή οι Κλίνγκονς εξόπλιζαν την αντίπαλη φυλή με δικά τους όπλα. Ο Κερκ δικαιολογεί την αμφιλεγόμενη πράξη του επικαλούμενος, σαφέστατα, το Βιετνάμ όπου η προσφορά εξοπλισμού της Ρωσίας και της Αμερικής στις χώρες της Νοτιοανατολικής Ασίας αποσκοπούσε στην εξισορρόπηση των δυνάμεων, κάτι που αφήνει όμως μεγάλο περιθώριο αμφισβήτησης και λάθους. Και πράγματι, το επεισόδιο τελειώνει ακριβώς τη στιγμή που ο Κερκ εξοπλίζει τη φυλή αφήνοντας στους θεατές να κρίνουν μόνοι τους αυτή τη μάλλον αποτρόπαια πράξη.


Τολμηρός όμως είναι για την εποχή του και ο φανερός θρησκευτικός σχολιασμός στο «Who Mourns for Adonais?». Το Enterprise παγιδεύεται σε έναν πλανήτη όπου τον κατοικεί ένας θεός της ελληνικής μυθολογίας, ο… Απόλλωνας! Μόνος στον πλανήτη του, ο θεός Απόλλωνας προσπαθεί να εγκαταστήσει με τη βία το πλήρωμα σε έναν, παραδεισένιο, πλανήτη επειδή έχει ανάγκη να τον… λατρεύουν! Αλλοπρόσαλλος, βίαιος, εκδικητικός αλλά ταυτόχρονα τρυφερός και με κατανόηση, μόνο σε έλληνα θεό δεν ταιριάζει αυτή η χονδροειδής συμπεριφορά. Πράγματι, η επιμονή των σεναριογράφων σε ορισμένα σημεία-κλειδιά, ο «παράδεισος» του πλανήτη, οι συνεχείς ενστάσεις του πληρώματος πως δεν θέλουν να βόσκουν «πρόβατα» ως «βοσκοί»(ποιμένες) και να λατρεύουν «έναν» θεό, οι αναχρονιστικοί υπαινιγμοί του Απόλλωνα για τα 5.000 (βιβλικά) χρόνια της ιστορίας του καθώς και η πλήρης απουσία των υπολοίπων θεών υποδεικνύουν τον μασκαρεμένο ανελέητο σχολιασμό προς τον… Ιουδαιοχριστιανισμό και τους ιεροκύρηκες τύπου Πατ Ρόμπερτσον! Πράγμα λογικό, που θα ‘λεγε και ο μίστερ Σποκ, αφού ο συντηρητισμός της Αμερικής δεν θα επέτρεπε τόσο ανοιχτή κριτική.

Στον αντίποδα της σοβαρότητας, το «the Trouble About the Tribbles» είναι από τα πιο ξεκαρδιστικά κι έξυπνα επεισόδια. Μικρά χνουδωτά ζωάκια – προφανώς από κει εμπνεύστηκαν τις ταινίες Γκρέμλινς – καταλαμβάνουν έναν διαστημικό σταθμό, ο οποίος διαχειρίζεται μια σοβαρότατη κρίση με τους Κλίνγκονς που μπορεί να οδηγήσει σε πόλεμο. Με πολλές σκηνές καθαρής κωμωδίας, η πρωτοτυπία του επεισοδίου είναι πως προείδε δεκαετίες πριν πως ο συνεχώς αυξανόμενος πληθυσμός δημιουργεί σοβαρές αιτίες πολέμου για την αναζήτηση φυσικών πόρων και την ικανοποίηση διατροφικών αναγκών, αφού το μήλον της έριδος μεταξύ Ομοσπονδίας και Κλίνγκονς είναι ένας… μεταλλαγμένος σπόρος σιταριού!

Το «I, Mudd» έχει αφήσει ιστορία. Ξεκάθαρα εμπνευσμένο από το «I, Robot» του Ισαάκ Ασίμωφ και της θαυμάσιας «Κυβεριάδας» του Στάνισλαβ Λεμ, προχωράει παραπέρα με μια παραλλαγή των κλασικών έργων ΕΦ. Ο Mudd, ένας τυχοδιώκτης, απατεωνίσκος ολκής και καταζητούμενος, είναι αρχηγός σε έναν πλανήτη ανδροειδών. Στην πραγματικότητα, είναι όμηρος των ανδροειδών καθώς οι τελευταίοι συνιστούν μια περίεργη κοινωνία όπου ο αυτοσκοπός της είναι να υπηρετεί ανθρώπους κι όχι να τους διαφεντεύει. Ο Mudd παγιδεύει τον Κερκ στον πλανήτη για να τον βάλει στη θέση του και να αποδράσει με το Enterprise, αντικαθιστώντας το πλήρωμα με ανδροειδή δικής του κατασκευής με σκοπό να τα εγκαταλείψει αργότερα για να απελευθερωθεί. Από την άλλη, η κατάσταση περιπλέκεται όταν τα ανδροειδή απαιτούν (τι άλλο;) από το πλήρωμα του Enterprise να τους υπηρετούν και παγιδεύονται τελικά όλοι μαζί. Η λύση της κατάστασης έρχεται με τη μάχη μεταξύ λογικής και παραλόγου, κάτι που δίνει στο επιτελείο των ηθοποιών να αναβιώσουν απολαυστικά τη σχολή κωμωδίας των… αδελφών Μαρξ! Τα ανδροειδή δυσκολεύονται να κατανοήσουν τις διαφορές μεταξύ λογικού και παράλογου σε μια σκηνή όπου το πλήρωμα του Enterprise δίνει μια παράσταση αποδόμησης της λογικής για να βραχυκυκλώσουν τον κεντρικό υπολογιστή που διαχειρίζεται τα ανδροειδή. Ο κυβερνήτης Κερκ έχει πάρει σαφώς το ρόλο του Γκράουτσο Μαρξ, ο μίστερ Σποκ με την έλλειψη συναισθημάτων και την άτεγκτη λογική του, δεν θα μπορούσε παρά να συγγενέψει με την άλαλη κι αλαλάζουσα λογική του Χάρπο, ενώ τον καπάτσο Τσίκο αναλαμβάνει ταιριαστά ο δόκτωρ «Μπόουνς» Μακ Κόυ! Εξαιρετικό επεισόδιο…

Θα μπορούσα να πω και για άλλα επεισόδια, αλλά θα μακρυγορήσω – και δεν τα έχω δει ακόμη όλα. Αλλά διαπιστώνω το εξής: το Star Trek είναι μοναδικό μες την πρωτοτυπία και τη ζωντάνια του. Κουράστηκα πια να βλέπω σούπερ τέλειες ταινίες και σειρές με οπτικά εφφέ αλλά μηδέν σενάριο με γελοίους διαλόγους. Προσέξτε την τάση που παρατηρήθηκε από τη δεκαετία του ’80 μέχρι πρόσφατα, να ανατρέχουν σε παλιά έργα φαντασίας για να στηρίξουν καινούριες ταινίες. Παραδείγματα, το Total Recall, το Minority Report, το I, Robot αλλά και το πρόσφατο – μετριότατο δυστυχώς – Πόλεμος των Κόσμων του Σπήλμπεργκ, υποδεικνύουν πως όταν στερεύει η φαντασία των σεναριογράφων, ανατρέχουν σε παλιές δημοσιευμένες ιστορίες. Το Star Trek ευτύχησε να έχει εξαιρετικό επιτελείο σεναριογράφων και θαυμάσιων ηθοποιών, όλοι κάτω από την καθοδήγηση του ευφυέστατου Τζην Ροντνμπέρυ, και να καταφέρνει κάθε 50λεπτο επεισόδιο να είναι χορταστικό όσο τρεις ταινίες μαζί. Σήμερα, ο παράδεισος των GGI εφφέ υποχώρησε τόσο τη φαντασία σε σημείο που βλέπουμε στα extras των dvd ωριαίες αναλύσεις για το πώς πέτυχαν δέκα δευτερόλεπτα το τάδε εφφέ αλλά όχι πόσο καλή κι εμπνευσμένη είναι η δείνα ιστορία. Που συχνότατα, είναι ανάξια λόγου και εντελώς επιδερμική. Για παράδειγμα, δείτε το Riddick, τα Χρονικά του Σκότους και θα καταλάβετε τι εννοώ ακριβώς.

Advertisements

8 thoughts on “Λότζικαλ, δη φάιναλ φρόντηρ

  1. Έχω και τα τρία «κουτιά», τις τρεις σαιζόν. Αποκτήθηκαν για τον νεώτερο ως αντίδοτο στην σημερινή τουβουλα και παραμένουν τέτοιο 🙂

    Τα είδαμε πρόπερσι και πέρισυ (μόλις κυκλοφορούσαν) παρέα. Ένα επεισόδιο τη μέρα, μετά τα μαθήματα. Να τον δεις πως έκανε μαθήματα! Σε Dt κι όλα ολόσωστα!

    Η σειρά, η πρωτη που είδαμε μαζί, άνοιξε πόρτες σε πολλά ακόμη (το Where^s captain Kirk των σπιτζ, ας πουμε και το πανκ ή να διαβάσει τα παιδικά ΕΦ του Ασίμωφ και της ΛεΓκεν:-)

    Ο μικρός ψηφίζει Σποκ δαγκωτό (εμένα αγάπη μου ήταν πάντα ο Σκόττυ, που τον χάσαμε φέτος το καλοκαίρι. Δε θυμάμαι σε ποιά σαιζόν είναι το επεισόδιο με το αρχαίο ουίσκυ).

  2. Εύγε Μιραντολίνα για την τροφή του κανακάρη σου! Το ωραίο επεισόδιο που λες με τον Σκότι και το αρχαίο ουίσκι, από τη δεύτερη σεζόν εννοείται, είναι το By Any Other Name. Πάντως, θα προγραμματίσω να αγοράσω και τα τρία κουτιά… έξοχη σειρά.

    Νομπελούγκεν, ευχαριστώ για την προώθηση που θα κάνεις, φτιάξτο όπως νομίζεις για την παρουσίαση. Μόνο μια διόρθωση να κάνω, την πέρασα στο κείμενο, ο τίτλος the Trouble About the Briggles, είναι the Trouble About the TRIBBLES.

  3. ok..JustaAnotherGoneOff Θα γίνει απόψε, έειδή είχα ασχοληθεί με το Star Trek πριν από χρόνια πάλι με ειδικές εκπομπές -στο πλαίσιο των Μονοπατιών του Γαλαξία (Πρώτο πρόγραμμα 1982-1987 Κανάλι 15 1989 μέχρι το θάνατο του Ρ.Κούνδουρου) διαθέτω υλικό μουσικές κλπ.

    Απόψε στις 10 το βράδυ-www.astra.com.cy αν και απο το site από όσα μου λένε ακροατές αό Γερμανία και Ελλάδα έχει πρόβλημα, ακούνε από διάφορα άλλα προγράμματα-δεν ξέρω ποιό είναι το καλύτερο όμως… real player νομίζω… 😉

  4. Δεν κατανοούμε γιατί ντοκουμέντα και αποδείξεις της ΕΛληνικής κυριαρχίας στους γαλαξίες τα διαστρέφετε και τα παραποιείτε ονομάζοντάς τα Ε.Φ.
    Αιδώς Αργείοι.
    Σύντομα όλα θα μπουν στη θέση τους.
    HEIL UBERMENSCH LIAKO. ΟΙ ΗΛΙΘΙΟΙ ΕΙΝΑΙ ΑΗΤΤΗΤΟΙ. GOTT MIT UNS

  5. Βρηκαμε τη σελιδα σας απο την εκπομπη ωραια δουλεια, μπραβο συνεχιστε. Κταπληκτικη η χειροτερη ντιβα. (ειμαστε 5 που ακουμε παρεα την εκπομπη καθε δευτερα) νομιζω ολοι σας βαλαμε στα αγαπημενα.

  6. Θενκς Νιμπελούγκεν για την εκπομπή και την επισκεψιμότητα που μου έφερε. Οτιδ΄ποτε άλο θες, μην διστάσεις.

    Ντινος -Λαμπρος- Αντρουλα-Μιχαλης-Χριστινα σας ευχαριστώ για τα καλά σας λόγια. Όπως θα δείτε, βάζω τον πήχυ μου πιο ψηλά τώρα με δύο πιο εξειδικευμένα μπλογκς – στο ένα εξάλλου θα έχω περισσότερες μουσικές κι αυτές όσο γίνεται εκτός της mainstream αντίληψης.

    funEL, έρχεται οσονούπω μια μεγάλη δημοσιογραφική επιτυχία μου με Λιάκουρα, Μότσαρτ, Κάραγιαν και… και… και… (ε δεν τα λέω ακόμη, υπομονή)…

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s